|
עמוד:134
מה מפריטים ואיך מפריטים כאשר עוסקים בהפרטה , חשוב להבחין בין שני סוגים של שירותים : א . שירותים בעלי אופי מסחרי - שירותים המסופקים לציבור תמורת מחיר מלא , גם כאשר המדינה מספקת אותם . למשל , שירותי תחבורה ( שירותי רכבת , שירותי תעופה , ( שירותי תקשורת ( טלפון קווי או סלולארי , טלוויזיה בכבלים , ( שירותי חשמל וגז ועוד . אלה הם שירותים רווחיים שהמגזר הפרטי מעוניין לספקם . ב . שירותים חברתיים - שירותים שמדינת הרווחה הדמוקרטית קיבלה על עצמה את האחריות לספקם לאזרחיה כדי לממש את הזכויות החברתיות-כלכליות . למשל , שירותי בריאות , שירותי חינוך , שירותי רווחה אישיים ועוד . נבחן את השיקולים המצויים בבסיס הפרטתו של כל אחד מסוגי השירותים האלה , ואת הדרכים שבהן מתבצעת ההפרטה . א . הפרטת שירותים בעלי אופי מסחרי השירותים בעלי האופי המסחרי הם שירותים שיש רווחיות בצדם , ועל כן המגזר הפרטי מעוניין לספקם . במקרים שבהם המגזר הפרטי מסוגל לספק שירותים מסוג זה באופן יעיל ובעלות נמוכה יותר מן המגזר הציבורי , ייתכן שיש מקום להפריטם . נבחן כמה דרכים שבהן המדינה מפריטה שירותים אלה . מכירת חברות ממשלתיות לגופים פרטיים כשמדברים על הפרטה , הכוונה היא בראש ובראשונה למכירה של חברות המצויות בבעלות הממשלה לגופים פרטיים . בתחילת דרכן נהגו מדינות הרווחה לספק לאזרחיהן בעצמן , באופן בלעדי , את מרבית השירותים , ובכללם השירותים בעלי האופי המסחרי . המדינה היא שהשקיעה את ההון הדרוש להקמת התשתיות הנדרשות לאספקת השירותים האלה , והם סופקו על ידי המשרדים הממשלתיים האחראים לאותו התחום , או על ידי חברות ממשלתיות שהממשלה הקימה לצורך אספקתם של שירותים אלה . התפיסה הייתה שאלה הם תפקידה ואחריותה של המדינה לספק את השירותים הללו , ושאלמלא עשתה זאת המדינה הם לא היו מסופקים לאזרחים באופן הולם . אספקת השירותים אף יצרה מקומות עבודה רבים שהמדינה הייתה מעוניינת לספק . גם בישראל , בעשורים הראשונים לקיומה של המדינה היה המגזר העסקי קטן מאוד בממדיו , וממשלת ישראל היא שסיפקה לאזרחים את מרבית השירותים . הדבר נבע , בין השאר , מהנסיבות המיוחדות של הקמת המדינה , מן הצרכים הביטחוניים של המדינה ומצורכי קליטת העלייה . " כראש ממשלה אני רואה את הטיפול בבעיות הכלכליות כמשימה מרכזית [ ... ] מדיניות כזאת מחייבת הפרטה מקפת של החברות הממשלתיות , פירוק מונופולים , עידוד יוזמה , יצירת אקלים תחרותי בנימין נתניהו בנאום לפני הכנסת עם הצגת הממשלה החדשה , 18 ביוני 1996 רכבת ישראל היא חברה ממשלתית המפעילה את התחבורה המסילתית בישראל . החברה עוסקת בשינוע נוסעים ומטען באמצעות רכבות , והיא אחראית להפעלת תחנות הנוסעים , התחנות להטענת המשאות , וכן לתכנון ולפיתוח תשתיות הרכבת במדינה חברת החשמל לישראל היא חברה ממשלתית המספקת חשמל לתושבי מדינת ישראל . אספקת החשמל מתבצעת בלעדית על ידי חברה זאת . כבר שנים רבות מדברים בישראל על הפרטת חברת החשמל , אך עד עתה ( נכון לשנת ( 2011 עדיין לא בוצעה פעולה זאת . בתמונה : תחנת הכוח רדינג , תחנת כוח לייצור חשמל בתל-אביב
|
|