עמוד:105

תקציב המדינה וחוק ההסדרים בכל שנה , כאשר הכנסת דנה בתקציב המדינה , מתקיימים גם דיונים על חוק ההסדרים הנלווה לתקציב . אי אפשר לאשר את תקציב המדינה ללא חקיקת חוק ההסדרים , שכן התקציב בנוי בהתבסס על כך שחוק ההסדרים יאושר . חוק ההסדרים הוא דוגמה נוספת לריכוזיות הרבה המאפיינת את תהליך התקצוב בישראל . מהו חוק ההסדרים ? ראשיתו ב"חוק ההסדרים במשק המדינה" בשנת , 1985 כחוק לשעת חירום שנכלל בתכנית לייצוב המשק - תכנית שנועדה להתמודד עם המשבר הכלכלי העמוק ששרר במשק באותה תקופה . הרעיון היה ליצור חוק הדוחה , מבטל או מעכב את כניסתם לתוקף של חוקים שהממשלה אינה יכולה לממן . וכך הוסבר בהקדמה לחוק : " חוק זה בא לתקן חוקים שונים , לדחות את תחילתם של חוקים , לבטל חוקים וכן לקבוע הוראות נוספות במטרה להשיג את יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים " . [ ... ] שעת החירום חלפה , אך מאז ועד היום מדי שנה חוק ההסדרים מלווה את חוק התקציב . ( לפעמים הוא נושא שם אחר , כגון "החוק להתייעלות כלכלית ( . " גם כיום חוק ההסדרים כולל את כל שינויי החקיקה הנדרשים כדי לכנס את התקציב למסגרת שהממשלה החליטה עליה . לטענת משרד האוצר , החוק מוגבל לנושאים כלכליים שיש להם קשר ישיר לתקציב המדינה וליכולת להפעיל את התקציב באותה שנה . ביקורת רבה נמתחת על חוק ההסדרים . הביקורת מתמקדת בעיקר בכך שחוק זה פוגע בערכי הדמוקרטיה . החוק עוקף חקיקה רגילה - חוק ההסדרים משנה או מקפיא חקיקה שהכנסת קיבלה בעבר . כך נוצר מצב שהכנסת חותרת תחת עצמה : מחוקקת חוקים , ולאחר מכן דוחה את ביצועם או מבטלת אותם באמצעות חוק ההסדרים . יש הרואים בחוק זה " בית קברות של חוקים רבים , " אשר לא זכו להתממש למרות שעברו את כל שלבי החקיקה . דוגמה לכך היא חוק יום חינוך ארוך , שנחקק בשנת 1997 ואשר קבע כי תלמידי בתי הספר ילמדו 41 שעות בשבוע לפחות . הוספת שעות הלימוד לבתי הספר היא יקרה מאוד ( כמה מיליוני שקלים בשנה , שצריך לשלם כתוספת לשכר המורים , ( ולכן כניסתו של החוק לתוקף נדחתה כמה פעמים . חוק נוסף שהכנסת חוקקה וכניסתו לתוקף נדחתה כמה פעמים על ידי חוקי ההסדרים הוא החוק להקמת בית חולים באשדוד . עוד דרך שבה חוק ההסדרים עוקף חקיקה רגילה היא כאשר החוק מנהיג רפורמות מרחיקות לכת בתחומים שונים . רפורמות אלה מתקבלות בכנסת בלי שעברו את הליכי החקיקה הרגילים . הליך החקיקה של חוק רגיל הוא ארוך מאוד , ולעתים קרובות חוקים “ נתקעים” בגלל דיונים ממושכים בוועדות הכנסת , ואף עשויים לעבור מכנסת אחת לזו שאחריה . השימוש בחוק ההסדרים , העובר כמקשה אחת , בלי שיתקיים דיון ציבורי בסעיפיו השונים , מאפשר לעשות שינויים מהותיים בדרך מקוצרת . לעתים החוק כולל גם עניינים שאין להם קשר ישיר לתקציב , והם נכללים בו כדי שיהיה אפשר לחוקק אותם במהירות . מן העיתונות חוק ההסדרים יעבור שינוי מהותי והיקפו יצומצם מאוד . לאחר שאיחד מאחוריו את כל ראשי ועדות הכנסת , והכריז כי חוק ההסדרים במתכונתו המורחבת לא יעבור , הצליח יו"ר הכנסת , ראובן ריבלין , להגיע להסכמות עם הממשלה שלפיהן יצומצם חוק ההסדרים בצורה משמעותית - כך ש19- מהסעיפים המרכזיים שבו יעברו למסלול של הליך חקיקה רגיל , ו4- סעיפים נוספים יעברו עם חוק ההסדרים אך יפוצלו ממנו לאחר הקריאה הראשונה . ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול את פיצול סעיפי החוק על פי ההסכמות , ובכך קבעה תקדים ראשון וקיצוץ משמעותי בהיקפו של חוק ההסדרים - בסדר גודל שלא נראה מאז נחקק החוק לראשונה , בשנת . 1985 רותם סלע , "הממשלה נכנעה לכנסת : חוק ההסדרים יקוצץ דרמטית nrg , " מעריב , 14 באוקטובר 2010 " חוק ההסדרים נהפך לגולם שקם על יוצרו , המכרסם במעמדה של הכנסת רובי ריבלין , בהיותו יו"ר הכנסת ה18- " קורבן האוצר , " זויה צ'רקסקי , מתוך סדרת עבודות בשם "נשף הקורבנות , " הכוללת סדרת בובות , שכל אחת מהן מייצגת את האזרח הקטן הנפגע ממדיניותו של אחד המשרדים הממשלתיים באדיבות האמנית וגלריה רוזנפלד

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר