עמוד:22

לגילוי המבנה של הקטע מפנים את תשומת לב הילדים לארבע השורות הראשונות של הקטע . מבקשים מהילדים למצוא בקטע שורה שלמה שחוזרת על עצמה . הילדים ימצאו את השורה הפותחת במילה : "במהרה " ... אפשר לומר שהשורה הזאת היא כמו פזמון חוזר . שואלים אם גם בשורות הראשונה והשלישית יש משהו שחוזר . הילדים ימצאו את המילים : "יבנה ביתו בקרוב , " וגם המילה "הוא" חוזרת . שואלים מה המילים שנשארו ? כותבים על הלוח : אדיר , בחור , גדול , דגול . ומבקשים מהילדים למצוא אם יש סדר מסוים במילים . אם הם לא מגיעים למסקנה בעצמם , מבקשים מהם להקיף את האות הראשונה של כל מילה , ואז יראו את סדר האלף-בית . לאחר שהילדים ימצאו שמילים מסודרות לפי סדר האלף-בית , מבקשים מהם לעיין בהמשך הקטע ולמצוא אם גם שם המילים מסודרות לפי סדר האלף-בית . הערה דידקטית : הפעילות ברמה גבוהה . המורה יכולה להחליט אם היא מתאימה לכיתה שלה או אולי רק לקבוצה מסוימת . " הא לחמא" בקטע זה יש שילוב של מילים בעברית ומילים בארמית , שהילדים כמובן לא מכירים . אפשר לעבוד על הקטע הזה כמלאכת תרגום . הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים . כל דכפין ייתי וייכל , כל דצריך ייתי ויפסח . ה ff תא הכא , ל ff נה הבאה בארעא דישראל . ה ff תא עבדי , ל ff נה הבאה בני חורין . התרגום לעברית : זה לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים . כל הרעב יבוא ויאכל , כל מי שצריך יבוא ויפסח . השנה ( אנחנו ) כאן , לשנה הבאה בארץ ישראל , השנה ( אנחנו ) עבדים , לשנה הבאה בני חורין . מבקשים מהילדים לקרוא את הקטע ולסמן את כל המילים שהם מכירים בעברית של ימינו , שהם יכולים להבין . הם ימצאו את המילים : "כל , " "לשנה הבאה , " ( ד " ( ישראל , " ( ד " ( מצרים , " וכן "ויפסח" ו"בני חורין , " שהן ממשלב גבוה יותר , אבל לאחר העיסוק בפסח ובהגדה ייתכן שכבר יזהו . אם הילדים אומרים שהמילה "ויפסח" היא דילג , כפי שלמדו לפני כן , צריך להבהיר להם שבמקרה הזה הכוונה במילה "יפסח" היא יאכל מקרבן הפסח , או בלשון ימינו , ישב איתנו בליל הסדר , יחגוג את חג הפסח .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר