עמוד:12

" פסח , מצה ומרור" רבן גמליאל היה אומר : כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח , לא יצא ידי חובתו , ואלו הן : פסח , מצה , ומרור . פסח , מצה ומרור הם שלושה סמלים חשובים ומרכזיים בסדר הפסח . העיסוק בהם הוא גם תוכני וגם לשוני , ויכול לעבות את העיסוק בחג הפסח באמצעות ההגדה . בכל אחד מהסמלים מוזכרת יציאת מצרים , ולכן גם קטע זה מחזק את הקשר בין הסיפור המקראי על יציאת מצרים לבין ההגדה של פסח . כל סמל מטופל בהמשך בנפרד , לפי הסדר בהגדה . פסח כותבים את המילה פסח על הלוח , ומבקשים מהילדים לקרוא את הקטע בקול ( הקטע בעמוד ( 15 ולמצוא בו מילה נוספת מאותה משפחת מילים . הילדים יאתרו את המילה "פסח . " מפנים את הילדים למילון לחיפוש הפירוש של המילה "פסח . " שואלים אותם אם הם זוכרים ( מסיפור יציאת מצרים ) על מה אלוהים פסח , דילג . אפשר לתת להם רמז שזה קשור לאחת ממכות מצרים . מזכירים את מכת הבכורות - אלוהים היכה את כל בכורי מצרים ודילג על בתי העברים שהיו מסומנים בדם על המשקוף . לאחר שהילדים הבינו את הרעיון , קוראים בקול ( המורה או אחד התלמידים ) את הפסוק המצוטט בקטע ( מהמילה " שנאמר" עד הסוף . ( מסבירים לילדים שזה אזכור של מכת הבכורות במקרא . מצה מבקשים מהילדים לקרוא את הקטע ( בעמוד ( 15 בקריאה דמומה ולנסות להסביר למה אוכלים מצה בפסח לפי הקטע הזה . מנסים לברר עם הילדים למה הכוונה במילים "לא הספיק בצקם להחמיץ . " הצעה : אפשר להמחיש את החמצת הבצק בעזרת פעילות : - מביאים לכיתה שמרים , מוסיפים להם מים ומראים לילדים את התסיסה . מכינים בצק ( מוסיפים קמח ) ונותנים לו לתפוח במהלך השיעור . מסבירים לילדים שלשמרים יש תפקיד חשוב בתסיסה של הבצק , הם מאפשרים את התפיחה של הבצק ונותנים ללחם את האווריריות שלו . - מספרים לתלמידים שפעם לא השתמשו בשמרים תעשייתיים . כדי להתפיח את הלחם השתמשו ב ff אור . השאור הוא תערובת של מים וקמח שהעמידו לכמה ימים שהחמיץ והוא משמש להחמצת בצק חדש , כמו שמרים . הכנת השאור אורכת קרוב לשבוע , והכנת בצק עם שאור בתוכו אורכת כמה שעות , ולפעמים יום שלם . מכיוון שבני ישראל מיהרו לצאת ממצרים הם לא יכלו לחכות זמן רב כל כך שהבצק יחמיץ ויתפח , ולכן הם אפו אותו ללא תפיחה , וכך נוצרו המצות . לזכר זה אנחנו אוכלים עד היום מצות בפסח .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר