עמוד:7

יציאת מצרים http : // www . motke . co . il / UploadFiles / ArticlesPics / Article _ 3066 _ http : // upload . wikimedia . org / wikipedia / commons / thumb / b / b 4 / Pic _ 5 . jpg from _ Egypt . jpg Israel % 27 s _ Escape _ from _ Egypt . jpg / 524 px-Israel % 27 s _ Escape _ מחלקים את הכיתה לקבוצות - ארבעה תלמידים בכל קבוצה . כל קבוצה מקבלת סט של ארבע תמונות , תמונה לכל אירוע ( או סט של יותר תמונות , שחלקן לא מתאימות לאף אחד מן האירועים האלה ) וסט של ארבעת הקטעים . כל תלמיד בקבוצה בוחר או מקבל קטע אחד מתוך הארבעה , שהוא יצטרך לקרוא ולהתאים לו תמונה ( הקטעים - בעמוד הבא . ( הערה דידקטית : כדאי להזכיר לילדים את השימוש המיוחד במקרא ב-ו ההיפוך - הפועל מופיע בזמן עתיד , והאות ו שלפניו הופכת אותו לזמן עבר . מבקשים מהילדים לקרוא בקריאה דמומה את הקטעים שקיבלו או בחרו . מסבירים להם שלא חייבים להבין כל מילה בטקסט , והם יכולים למצוא רמזים על פי חלק מהמילים . למשל : בקטע הראשון הם יכולים לזהות את המילים "ויעבידו" ו"פרך , " וכן הלאה . כל ילד בתורו קורא בקול את הקטע לפני הקבוצה ושאר חברי הקבוצה יכולים לעיין בקטע שהוא קורא . חברי הקבוצה בוחרים יחד את התמונה המתאימה לקטע מבין התמונות המונחות על השולחן . נותנים לתמונה ולקטע כותרת . אחרי קריאת כל הקטעים ומציאת התמונות המתאימות , מסדרים את התמונות והקטעים לפי סדר ההתרחשות בסיפור יציאת מצרים . אחרי הפעילות מבקשים מהילדים לציין מה עזר להם להתאים בין התמונה לקטע המקראי : מילים , משפטים שזכרו מלימוד קודם וכו . ' הצעה דידקטית : לתלמידים המתקשים בהבנת השפה המקראית אפשר להציע פעילות תומכת בקבוצה קטנה : התלמידים יתבוננו בכל תמונה , יגידו אילו מילים לדעתם צריכות להופיע בכתובית מתחת לתמונה . המורה תכתוב את המילים שהציעו על הדף , שבו רשום הקטע מן המקרא , ותדגיש בקטע את המילים המקראיות המתאימות . אחר כך יקבלו התלמידים את כל התמונות ואת כל הקטעים אחרי התיווך , ואז ינסו להתאים בין הקטעים לתמונות . התלמידים יסבירו מה עזר להם בתהליך ההתאמה . אם יש בכיתה תלמידים המתקשים בקריאה , מומלץ לתת להם יום קודם את הקטע שיצטרכו לקרוא , כדי שיוכלו להתאמן בבית . אפשרות אחרת - לקבץ את התלמידים המתקשים ולהקריא להם את הטקסטים ואחר כך לבקש מהם לקרוא בעצמם , כל אחד את הטקסט שלו . מומלץ לנצל את הטקסטים מתוך החומש והמקרא , המאופיינים במילים מורכבות ולא מוכרות , לתרגול הקריאה המדויקת וטכניקת הפענוח התקין . כפעילות מטרימה אפשר לכתוב על הלוח כמה מילים ולדון עם התלמידים על הדרך הנכונה לפענוח , לא רק בהיבט של דיוק בקריאת אבני היסוד , אלא בחלוקת המילה למורפמות או להברות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר