|
עמוד:3
תיאור היחידה יחידה זו מציעה עיסוק מעמיק ביציאת מצרים . בכיתה ג' יש צירוף ייחודי בין העיסוק בפרשה זו במסגרת לימוד התנ"ך ובין הקריאה בהגדה של פסח במסגרת העיסוק בחג עצמו . היחידה מהווה מסגרת שמזמנת פעילות לקידום השפה , ושמה דגש מיוחד על הגיוון והעושר התרבותי של השפה והצגתו לפני הילדים . ניתנת כאן הזדמנות לילדים ללמוד מיומנויות שיעזרו להם להתמודד עם קריאה של טקסטים ברמת קושי גבוהה , בעיקר מבחינת הלשון שבה הם כתובים . הרכיב המטה-לשוני בולט ביחידה זאת . יש לחזור ולהפנות את תשומת לבם של הילדים לתופעות , לרבדים , לדרכי התנהגות של השפה ולתפקידה התרבותי - לשמר וגם לחדש . שיקולים בבחירת הטקסטים מאפייני תוכן ההגדה היא אוסף של מדרשים , מזמורי תהילים , דברי חז"ל , ברכות , תפילות ופיוטים . בהגדה מסופר בקצרה , בצורת שאלות ותשובות , סיפור תולדותיו של עם ישראל וסיפורי הנפלאות של יציאת מצרים , בעיקר על פי פרשנות חז"ל . יציאת מצרים היא אחד האתוסים המכוננים של האומה היהודית . הילדים נחשפים לה מגיל צעיר מאוד ובמגוון מסגרות : בבית , במסגרות החינוכיות ( גן , בית ספר ) וגם בשעות הפנאי ( טלוויזיה , קולנוע . ( יחידה זאת מעלה את התוכן הסיפורי של יציאת מצרים מההתנסות האישית של התלמידים ( מלימודי המקרא ) ומבססת אותו באמצעות קטעים נבחרים מתוך המקרא ומתוך ההגדה של פסח . מאפייני מבנה ולשון בהגדה של פסח יש לקט של קטעים מן המקרא , של דברי חכמים מן המשנה , של תפילות ופיוטים . חלקים רבים בהגדה כתובים בצורת שאלות ותשובות , והראשון בהם הוא " מה נשתנה . " ? התשובה לשאלה זו באה מיד אחר כך בקטע המתחיל במילים "עבדים היינו . " בחלק הראשון של התשובה , כמו ברוב התשובות בהגדה , יש פסוק מן התורה , ובהמשך יש פרשנות של החכמים על הפסוק . הלשון העברית בהגדה מעורבת : הקטעים מן המקרא כתובים בלשון המקרא , קטעי החכמים כתובים בלשון חכמים ( ימי הביניים , ( ויש בה גם קטעים מן העברית של ימינו . בקטעי הפרשנות יש הרבה חזרות על מילים , מילים נרדפות , הפכים , אקרוסטיכון ( האותיות הראשונות של השורות מסודרות לפי סדר האלף-בית . ( רוב האמצעים הלשוניים האלה מטרתם להדגיש הדגשות מיוחדות ( אמצעים לשוניים אלה יודגמו בהמשך היחידה . (
|
|