עמוד:12

אומרים לילדים שמשתמשים הרבה בהקטנה בשמות של בעלי חיים . נותנים דוגמה אחת , למשל : דוב - דובון , ומבקשים מהם לתת עוד דוגמאות קיימות , למשל : פיל - פילון ; סוס - סוסון . מבקשים מהם "להקטין" שמות של בעלי חיים שאין להם צורות הקטנה מוכרות , למשל : ג'ירף . לשם כך נותנים להם שתי קבוצות של רשימות של בעלי חיים - בזכר ובנקבה ( לא אומרים להם שאלו שמות בזכר ובנקבה . ( לדוגמה : קבוצה א - ג'ירף , קרנף , תנין , כריש , נחש , תמנון . קבוצה ב - מדוזה , ג'ירפה , פרה , נמלה , לביאה , אנפה . מעניין לראות אם הילדים יקטינו בצורה אחרת את השמות בזכר ובנקבה . כדאי לרשום את ההצעות שלהם על הלוח , בשני טורים , ורק אחר כך לברר אם פעלו שונה בכל קבוצה . סביר להניח שהם עשו זאת באופן טבעי בהיותם דוברי השפה . רק אחרי שנכתבו כל המילים על הלוח אפשר לשאול אותם אם הם יכולים להגיד מהו ההבדל בין שני הטורים ( זכר ונקבה . ( חשוב להגיד להם שהם יצרו מילים חדשות שלא קיימות בשפה . הערה דידקטית : חשוב לדבר עם התלמידים על ההסכמה שבשפה . מילים חדשות נוצרות כל הזמן , גם על ידי אנשים וגם על ידי האקדמיה . לא כל מילה שהומצאה על ידי אנשים מתקבלת כמילה רשמית על ידי האקדמיה . כדאי להגיד להם שבדרך כלל מילה שמסתיימת ב- ה מציינת נקבה , וסיומת ההקטנה שלה היא ית . למעשה , להקטנה של מילים בנקבה יש עוד צורה - ונת . למשל : ילדונת , קטנטונת , פצפונת . שואלים את הילדים אם הם מכירים עוד מילים בצורה הזאת , ומזכירים להם את "שיר ליקינטון" של לאה גולדברג : "תנו טיפה ועוד טיפונת לגנים . " ואפשר לרמוז להם על שמות חיבה שאולי נתנו להם בבית ( חמודונת , מתוקונת . ( ... אפשר להציע להם מילים להקטנה : מיטה , שורה , כיתה , שתיקה , שמלה ... הם יוכלו להקטין את המילים בשתי הצורות שפגשו קודם ( סיומת ית , סיומת ונת . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר