עמוד:15

האיור העלילון ( קומיקס ) מציג סוגיה מחיי היום-יום , המתקשרת לנושא של עמוד זה . האיור בא להדגים משהו שנאמר בטקסט במדור שנמצא מימינו ( עוצרים לרגע . ( הוא יכול להבהיר את הדברים , אך הוא לא הכרחי להבנת הכתוב . המדור "עוצרים לרגע" מבחינת התוכן - " מעביר" את המידע הכללי והיבש שניתן בעמוד אל החיים של התלמידים , אל היישוב שהם חיים בו . כך הוא יוצר קונקרטיזציה של המידע . כפי שנאמר בכותרת המשנה של המדור - הוא מיועד לשיח בעל פה בכיתה . מבחינת המבנה והלשון - שאלות שאפשר לענות עליהם בעזרת הטקסט ובעזרת הידע שלהם על הרשות שלהם . אי אפשר לענות על השאלות ב"כן" ו"לא , " אלא הן פתיח לשיחה ולהחלפת מידע בין הילדים . הערה דידקטית : אנו ממליצים שהילדים יקראו קריאה דמומה את כל העמוד , ואחר-כך כל פיסקה תידון בנפרד . ההתייחסות בכל פיסקה תהיה לתוכן , למבנה וללשון . חשוב לקשור בין המדור והאיור לבין התוכן ולהגיע עם התלמידים לתובנה שהייצוגים השונים בטקסט תומכים זה בזה ומשלימים את המידע לקורא . כמו כן חשוב להעלות היבטים לשוניים מרכזיים התורמים להבנת הטקסט . לדוגמה : תפקיד המילה 'אלה' בפיסקה הראשונה . במליאה : מבקשים מהתלמידים לקרוא את עמוד 78 ולמצוא בו את ההגדרות של המונחים האלה : רשות מקומית , עירייה , מועצה מקומית ומועצה אזורית . מבקשים מהתלמידים לכתוב במחברת את ההגדרות לכל אחד מהמונחים ולתת דוגמה לכל אחד מסוגי היישובים , אם הם מכירים ויודעים ( הם בוודאי יודעים מהו סוג היישוב שהם גרים בו . ( אפשר להציע פעילות בקבוצות - לחפש אתרים של יישובים המוכרים לתלמידים , ודרך דף הבית לגלות אם זו רשות מקומית או עירייה או מועצה . בקבוצות : משוחחים על המשימה השנייה שבתוך המדור "עוצרים לרגע" שבתחתית עמוד 78 ( אפשר להזכיר לתלמידים שכדאי להיעזר בפיסקה הראשונה . ( עונים יחד על השאלות ( בשיח דבור - : ( מה הם "מוסדות השלטון של המדינה - ? " מה הם "הצרכים המשותפים" של התושבים ? כדאי לבקש כמה דוגמאות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר