עמוד:14

הרשות המקומית - עמוד 78 הפיסקה הראשונה מבחינת התוכן - הפיסקה קושרת את חיי היום-יום של התלמידים לתפקידה של הרשות המקומית ומסבירה את המונח "רשות מקומית . " " על כל אלה" ( שורה - ( 4 המילה אלה היא מילת אזכור המופיעה אחרי כמה דוגמות . מבחינת המבנה - זו פיסקה שמתחילה ברצף של דוגמות ומסתיימת בהכללה המבוססת עליהן . יש פה מבנה של מושג והסבר : "הרשות המקומית - מוסד השלטון " ... מבחינת הלשון - בשונה משתי הפסקות האחרות , בפיסקה זו הפנייה לקורא היא בגוף שני מתוך רצון להתחבר אל הילדים , לחבר את הנושא אל עולמם ולשתף אותם אישית במה שייאמר אחר כך . כתיבה כזו אופיינית לטקסטים עיוניים בספרי לימוד ובכתבי עת המיועדים לילדים . הפיסקה השנייה מבחינת התוכן - הפיסקה מפרטת את הסוגים השונים של הרשויות המקומיות . מבחינת המבנה והלשון - זהו רצף של מונחים וההסבר שלהם ( המונחים מודגשים בצבע . ( מופיעים בו צירופים שמניים ארוכים : " מועצה מקומית - הרשות המקומית של יישוב שאינו עיר , והוא בדרך כלל קטן מעיר " . במבנה זה הקו המפריד ממלא מקום של אוגד ( היא / הוא ) בין המונח לבין ההסבר שלו . שני מונחים מורכבים משם עצם ( מועצה ) ותארים הנגזרים מן הסופית ׳ית ( מקומית , אזורית . ( הפיסקה השלישית מבחינת התוכן - עוסקת בחלוקת התפקידים בין הרשות המקומית למוסדות השלטון של המדינה . אין הסבר של המושג " מוסדות השלטון של המדינה , " כנראה בגלל ההנחה שאפשר להבין את המושג באופן אינטואיטיבי ואין צורך להעמיק בו . מבחינת המבנה - פיסקת הסבר המאופיינת בדחיסות והפשטה ללא דוגמות . מבחינת הלשון - הרבה סמיכויות ( חלוקת תפקידים , תושבי המדינה , ( כמקובל בטקסטים מידעיים . קריאה מעמיקה של הטקסט

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר