עמוד:13

קריאה ראשונה של הטקסט קריאה ראשונה של הטקסט מטרתה להפגיש את התלמידים עם המבנה של טקסט מידע רב ייצוגים , האופייני לספרי לימוד : קריאה של כותרות ותת-כותרות , הבחנה במילים מודגשות , התבוננות בצילומים , באיורים ובסמלילים . הקריאה הראשונה אינה בודקת את הכתוב בטקסט מילה במילה , אלא היא שלב מומלץ לפני קריאה מעמיקה בטקסט . קריאה כזו רומזת לקורא על המידע שהטקסט מוסר , ובכך תורמת להבנת הטקסט ואופן הארגון שלו . בפעילות של הקריאה הראשונה והשיח הכיתתי שאחריה , מפרטים יחד את המרכיבים היוצרים את הטקסט הרב-ייצוגי ( יפורט בהמשך . ( המושגים האורייניים המופיעים בהמשך הם בעיקר למורה ולא לתלמידים . פרק זה הוא דוגמה . חשוב להחיל את הידע על מבנה הספר ואת אסטרטגיות הקריאה לא רק על פרק זה . כדאי לדפדף עם התלמידים בפרקים נוספים ולזהות את הדומה בכולם . במליאה : מבקשים מהתלמידים לקרוא קריאה ראשונה את הטקסט ( עמודים . ( 80-78 מטרת הקריאה : לשער - בעזרת הכותרות , תת הכותרות , האיורים והסמלילים - על מה ילמדו בשלושת העמודים האלה . כל השערה תוצג בעזרת המקום בטקסט שממנו היא עולה : "היכן לדעתך מידע זה נמצא בפרק ? איך ידעת . " ? מבקשים מהתלמידים לערוך רשימה ולתאר ממה מורכב הטקסט ( מבחינה חיצונית , ( כגון : איורים , סמלילים . אחרי הקריאה דנים בממצאים . שאלות דוגמה לשיחה : מדוע יש כמה כותרות ? מדוע הן אינן זהות בצורתן ובגודלן ? מדוע יש מילים וצירופי מלים המודגשים בצהוב ? ( אלו מושגים שיש להם הסבר בלקסיקון שבסוף הספר ) מה כולל המדור "עוצרים לרגע ? " ( שם המדור , סמליל , כותרת וטקסט ) מדוע הוא מופיע כמדור נפרד ומדוע ניתן לו השם הזה ? איזה מידע אפשר להפיק מהתצלום ? בכיתות שבהן יש מקרן ומחשב אפשר להקרין את הטקסט ולקיים את השיחה תוך כדי הצבעה על הפריטים השונים .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר