|
עמוד:6
השילוב של טקסט מילולי עם מגוון אמצעים ויזואליים מחייב את התלמידים להפיק מידע במגוון דרכים ולמזג אותו . כמו רוב הטקסטים המידעיים בספרי הלימוד , הוא מתאפיין בדחיסות של עובדות ורעיונות , ללא שילוב של רגשות ועמדות ( נוטה לאובייקטיביות . ( הטקסט מגדיר , מסביר , מפרט ומציג קשרים בין עובדות לתופעות . מאפייני לשון בטקסט מידע , המגדיר או מתאר תופעה , יש שימוש נרחב בפעלים סתמיים ( למשל : מעבירים , נמצאים , בוחרים ) ובצירופים שמניים ארוכים ( למשל : הרשות המקומית - מוסד השלטון המנהל את החיים ביישוב . ( .. כמו כן , יש ריבוי של שמות פעולה ( ניהול , מתן , חלוקה ) ותארים הנגזרים מן הסופית ׳ית ( מקומית , אזורית . ( שיקולים בבחירת הטקסט מחוברת הפעילויות מאפייני תוכן הטקסט לקוח מתוך חוברת הפעילויות המלווה את הספר "לחיות יחד בישראל ד , " עמוד . 82 ראשיתו של הטקסט הוא כתבה קצרה ( שנכתבה לצורך הפעילות ) המעלה בעיה אותנטית ומוכרת לתלמידים בחיי היישוב - לכלוך באזור המיועד לאיסוף אשפה , ואחריתו - פעילויות לילדים על הכתבה ועל הנושא העולה ממנה . מאפייני מבנה הכתבה שבראשיתו של העמוד אמנם מכוונת לשנות התנהגות , אך המבנה שלה אינו אופייני לטקסט טיעוני : הפתיח אירוני , משתמש בלשון השאלה , ונעשה מובן רק כשקוראים את הפיסקה השנייה , שבה מתוארת הבעיה באופן ישיר . הטענה נמצאת רק בסוף ומוצגת כשאלה . למרות המבנה הייחודי אפשר לזהות את הבעיה ואת הטענה של הכותב ולהתייחס לאמצעי השכנוע האירוניים ( כגון הכותרת הרומזת לביטוי "לבלוע צפרדעים . ( " הכתבה פותחת בשאלה רטורית מתריסה - "כמה צפרדעים עוד נצטרך לבלוע " ? גוף הכתבה מתאר את הבעיה ( מכלים פתוחים לאיסוף אשפה שהחתולים "חוגגים" בהם ומפזרים את תכולתם . ( בסיום הכתבה יש שוב שאלה רטורית , המפרטת קצת את השאלה שבכותרת ומחזקת אותה . אחרי הכתבה מופיעות כמה פעילויות על הכתבה עצמה ועל הנושא שעולה ממנה - תפקוד הרשות המקומית בכלל , והרשות המקומית שהילדים גרים בה בפרט . מאפייני לשון בכתבה : ניסוח אירוני , כגון : שימוש בצירוף לשון 'סלנגי' - 'לבלוע צפרדעים ; ' שימוש בביטוי מושאל - 'צפרדעים' ו "מייללים ; " שימוש בשאלה רטורית כאמצעי שכנוע .
|
|