עמוד:7

ספר ויקרא הוא בעיקר ספר חוקים , והוא מכיל קבצי חוק שונים , רובם קשורים בחגי ישראל ובפולחן במקדש . ספר ויקרא נקרא גם ‘ תורת הכוהנים' כיוון שהוא עוסק בהלכות הקרבת קרבנות ושאר דיני מקדש . ספר במדבר מתאר את מסע הנדודים של בני ישראל במדבר בהנהגתו של משה בדרכם לארץ המובטחת , ארץ כנען . הספר כולל תיאורים של ההכנות למסע במדבר , אירועים שהתרחשו במהלך המסע במדבר וכן ציוויים שונים שניתנו לעם בתקופה זו . ספר דברים כולל את נאום הפרדה של משה עם תום נדודי העם במדבר , על סף הכניסה לארץ . בנאום זה פירט משה את החוקים ואת המצוות , שאותם צריך עם ישראל לשמור עם כניסתו לארץ , בהתאם לברית שנכרתה עם ה' במעמד הר סיני . הספר מסתיים עם מותו של משה ומינוי מנהיג חדש תחתיו - יהושע . באירוע זה נחתמה התורה . תקופת הבית הראשון ותקופת הבית השני תקופות אלו מציינות פרקים בתולדות עם ישראל , שבהן היה בית המקדש בירושלים המרכז הדתי והפולחני של העם . תקופת הבית הראשון התחילה בימי דוד ושלמה , מלכי ישראל הראשונים , בערך בשנת 1000 לפני הספירה . שלמה אמנם הקים את בית המקדש הראשון בירושלים ( מלכים א ה-ח , ( אולם לפי המסופר בספר שמואל כבר דוד העביר את מרכז הפולחן לה' אלוהי ישראל לירושלים ( שמואל ב ו , . ( 24 בית המקדש הראשון שהקים שלמה היה קיים במשך למעלה מארבע מאות שנה , ובתקופה ארוכה זו הוא שימש כמרכז הפולחן של ממלכת יהודה . בשנת 586 לפני הספירה חרבה ממלכת יהודה בעת מאבקה באימפריה הבבלית . ירושלים הבירה עלתה באש , בית המקדש חרב ורבים מבני העם יצאו לגלות בבבל . בכך הסתיימה תקופת הבית הראשון בתולדות עם ישראל . כעבור כחמישים שנה , בשנת 539 לפני הספירה , כבש המלך הפרסי כורש את בבל והקים את האימפריה הפרסית . כורש התיר ליהודים לשוב לירושלים ולבנות מחדש את מקדשם ההרוס . כך נפתחה תקופה חדשה בתולדות עם ישראל , שבמהלכה שוב עמד במוקד החיים הדתיים והתרבותיים של העם המקדש בירושלים - בית המקדש השני . כשש מאות שנה מאוחר יותר , בשנת 70 לספירה , חרב גם בית המקדש השני במהלך המרד הגדול של היהודים נגד האימפריה הרומית . בכך נחתמה תקופת הבית השני .

יד יצחק בן-צבי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר