עמוד:296

מעשה הקיקיון - הנמשל פס' 11-10 מה ה' מנסה להגיד ליונה ? מסר ראשון : על התפקיד של ה' לעומת התפקיד של הנביא לפי דברי ה : ' יונה ריחם על הקיקיון , וה' ריחם על אנשי נינוה . מדוע ה' משווה בין הרחמים של יונה על הקיקיון לבין הרחמים שלו עצמו על אנשי נינוה ? לפני שנבין את תוכן הדברים , ננסה להבין את המבנה שלהם באמצעות דוגמה : לביא הוא בן 6 ואסור לו לחצות לבד את הכביש . לפי מה שאנחנו יודעים על לביא - האם לנועם , שהוא בן , 4 מותר לחצות לבד את הכביש ? במילים פשוטות : אם ללביא , שהוא בן , 6 אסור לחצות לבד את הכביש , אז בוודאי ובוודאי שלנועם , שהוא קטן מלביא , אסור לחצות לבד את הכביש . למבנה הזה של הטיעון קוראים " קל וחומר . " יש מקרה "קל" ויש מקרה "חמור . " החוק שחל על המקרה ה"קל , " חל בוודאי גם על המקרה החמור . החוק במקרה הזה - אסור לחצות לבד את הכביש . המקרה הקל - לביא , בן . 6 המקרה החמור - נועם , בן . 4 אם לילד בן 6 אסור לחצות לבד את הכביש , קל וחומר שלילד בן 4 אסור לחצות לבד את הכביש . 17 א . הציעו דוגמאות נוספות למקרים של "קל וחומר . " ב . נחזור לנמשל של סיפור הקיקיון , למסר שה' רוצה להעביר ליונה : רשמו במחברת את 2 סוגי המקרים ואת 2 הדוגמאות מהסיפור שלנו , ומתחו קו בין סוג המקרה לבין הדוגמה המתאימה : המקרה הקל קיקיון שיונה לא ברא , לא טרח עליו ולא עבד למענו . עיר שיש בה הרבה אנשים וחיות , שה' ברא וטרח המקרה החמור עליהם הרבה . ג . השלימו את המשפט לפי מבנה של "קל וחומר . " היעזרו בבנק המילים שבצד : אם יונה , שאפילו לא ( במחברת ) את הקיקיון , חס עליו , אז ( במחברת ) ו ( במחברת ) שה , ' שברא את ( במחברת ) - חס עליה , ולא ( במחברת ) אותה . פס' : 10 חסת - הצטערת על ,... ריחמת . עמלת - עבדת . גדלתו - גידלת אותו . שבן לילה היה - שנוצר בלילה אחד , במהירות ( בדרך פלאית , שונה מהתהליך הרגיל בטבע . ( ובן לילה אבד - וברגע אחד נהרס . פס' : 11 אחוס - אצטער על ,... ארחם , ארגיש חמלה . תרגיל בחשבון : כמה אנשים היו בנינוה ? לפי פס' : 11 " הרבה משתים עשרה רבו אדם " . כמה זה הרבה משתים עשרה רבו אדם ? ריבו = רבבה 10 , 000 = א . הציבו לפי הפסוק וכפלו : ריבו X ( במחברת ) = ( במחברת ) ג . אם כך , כמה אנשים היו בנינוה ? בנינוה היו = , > , < ( במחברת ) בנק מילים : נינוה , ברא , החריב , קל , חומר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר