עמוד:251

כיצד חגגו את חג השבועות בתקופת בית המקדש ? בתקופת בית המקדש חג שבועות היה חג של חגיגה גדולה ! לפי התורה , היו עולים לירושלים , מביאים את ביכורי היבול ומעלים את תבואת החיטה הראשונה כקורבן בבית המקדש . 1 לפי התורה , יש שלושה חגים המכונים "רגלים" ( רגלים : פעמים , ( שבהם עולים לרגל לירושלים . חג השבועות הוא השני מבין " שלוש רגלים" - חג הפסח , חג השבועות וחג הסוכות . א . באילו עונות מעונות השנה חל כל אחד מהרגלים ? ב . איזה מעגל חקלאי יוצרים שלושת הרגלים ? חג שבועות הוא חג של קשר עם האדמה , חג של טבע ושל החיבור של האדם לטבע ! שלושת החגים האלה , "שלוש הרגלים , " הם ממש חגיגה לחקלאים ! 2 שאלת אתגר : לפי חוקי התורה , באיזה ארץ יחידה בעולם אפשר היה לחגוג את חג שבועות ? מדוע ? מה מקור השם "חג מתן תורה ? " כפי שהבנתם , בימי בית המקדש היה אפשר לחגוג את חג השבועות רק במקום שבו הייתה לאנשים בעלות על האדמה , והם יכלו לגדל גידולים משלהם וגם לעלות לבית המקדש . כלומר ... רק בארץ ישראל . ומה עושים יהודים שחיים מחוץ לארץ ישראל ? ויהודים שאין להם אדמה בבעלותם ? ומה עושים אחרי שחרב בית המקדש ולא היה אפשר עוד לעלות אליו ? בשנת 70 לספירה ( לפני 2 , 000 שנה בערך ) חרב בית המקדש השני והיהודים הוגלו אל מחוץ לארץ ישראל . מה עשו אז ? איך הם חגגו את שבועות ? כדי להמשיך ולקיים את החג גם בתנאים החדשים , חכמים בתקופת התלמוד * העניקו לחג משמעות נוספת : חג מתן תורה . כלומר , חג זה מציין את יום מתן התורה לעם ישראל בהר סיני . אבל מדוע נתנו לחג השבועות דווקא את המשמעות של " מתן תורה ? " ננסה להבין יחד , צעד צעד . חשוב לזכור : לפי לוח השנה העברי , חג שבועות , החג החקלאי , חל בחודש סיון . ועוד דבר שחשוב לדעת : כפי שהיום יש לנו שני לוחות שנה , שאנחנו חיים לפיהם : לוח השנה העברי ( תשרי , חשוון , כסלו וכו ( ' ולוח השנה הלועזי ( ינואר , פברואר , מרץ וכו , ( ' כך גם בתקופת התנ"ך היו שני לוחות שנה . נוסף על הלוח העברי שהיה מקובל אז , היו מכנים את שמות החודשים גם לפי הסדר שלהם : ראשון , שני , שלישי וכו . ' החודש הראשון היה חודש ניסן , שחל בתקופת האביב . רגע , חסר לי עוד שם אחד לחג ! נכון , חג מתן תורה ! * תקופת התלמוד - התקופה שלאחר חורבן בית המקדש השני ועד המאה ה6- לספירה - לפני כ 1 , 800-1 , 500- שנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר