|
עמוד:10
עקרונות נוספים אותנטיות , עניין וערכיות – הטקסטים המובאים בספר רובם ככולם הם טקסטים אותנטיים ( לא מעובדים . ( בבחירת הטקסטים הנחו אותנו עקרונות העניין והק ִ רבה לעולם התלמידים , הרלוונטיות לחייהם והיותם מעשירים מבחינה תרבותית וערכית . עקרונות אלה הנחו אותנו גם בבחירת הטקסטים וגם בבחירת הנושאים של מטלות הכתיבה . היררכיה וספירליות – הקריאה והכתיבה הם תהליך ספירלי ביסודו , ואך טבעי הוא שגם הוראתן תהיה ספירלית . הספרים בנויים באופן ספירלי הן מבחינת הנושאים והמיומנויות הנלמדים בו , הן מבחינת רמת הטקסטים הניתנים בו . לדוגמה , תהליך הכתיבה מטופל תחילה בצורה מצומצמת , בכתיבת תשובה ( ספר , 1 שיעור ( 8 כתיבת סיכום ( ספר , 1 שיעור ( 10 בכתיבת טיעון ובתהליך הכתיבה באופן ראשוני ( ספר , 1 שיעור . ( 15 בשלב מאוחר יותר דנים בתהליך הכתיבה לשלביו בצורה מעמיקה ( ספר , 2 שיעור : 10 תהליך הכתיבה , שיעור : 11 משוב ועריכה . ( לאורך כל הדרך מוזכרים שלבי הכתיבה גם במטלות . לתרום לחינוך לסובלנות ולצמצום האלימות , שכן במרכזו עומדת ההקשבה , הניסיון להבין את הזולת . בתה " ל חולקה ההבעה בעל-פה לשלושה סוגים עיקריים : דיבור ספונטני , דיבור מתוכנן בנסיבות רשמיות וקריאה בקול . בספרים מטופלים כל שלושת הסוגים בשיעורים ובפעילויות שונות לאורך הספר : שיחה מתוכננת בין תלמידים , קריאה בקול , דיווח בעל-פה , הרצאת דברים לפני קהל , טיעון בעל-פה , נשיאת נאום , דיון בשיעור . בספר , 2 שיעור : 8 הבעה בעל-פה , דן גם בשיחה האינטימית ובהקשבה . טיפוח הכשירות הלשונית של התלמידים – דגש מיוחד הושם בספר על נושא הרחבת אוצר המילים . בכל הטקסטים שבספר מטפלים במילים " קשות " – מילים גבוהות , נדירות , לועזיות , ארכאיות וכן בניבים ובמטבעות לשון . מקומה של התקינות הלשונית – חלק בלתי נפרד מיכולת ההבעה היא המודעות לש ? נ ? ת הלשונית , למשלבים , וכמובן ? למוסכמות הכתיבה . הספר דן בהכרת הסוגות , בהקניית מבנים מוסכמים של כתיבה ובהבחנה בין משלב גבוה או בינוני לבין משלב נמוך ( סלנג . ( שיעור 5 דן בתקינות , בחשיבותה ובתיקון שיבושים נפוצים . התקינות מתייחסת גם להבעה בעל-פה . הלשון העברית כנושאת המורשת התרבותית – בספרים שולבו קטעים מן המקרא , מלשון חז " ל , מן ההגדה , מן התפילה ופתגמים מן המקורות . בקטעים אלה התלמידים דנים , בין השאר , באוצר המילים המיוחד לרובד הלשוני .
|
|