עמוד:14

דגם א - דיון במליאה , או : כל אחד והדעה שלו בדגם זה משתתפים בדיון כמה שיותר ילדים , והמורה מלווה את הדיון כמנחה . תוך כדי ההנחיה המורה מבססת מושגים שקשורים לתרבות הדיון ולאיכות ההתדיינות . למשל : אוהד אומר שחשוב להשאיר את החורשה כי היא מוסיפה יופי לעיר . אם תמר אומרת שהחורשה יפה , אפשר לומר : תמר חזרה על הדעה של אוהד . מישהו רוצה להוסיף ? אם מיקי אומר : החורשה חשובה כי העצים הם הריאות הירוקות של כדור הארץ , שואלים : על מה אתה מבסס את דבריך ? מיקי יכול להזכיר את מה שלמדו בטקסט "עצי חיים . " מוסיפים ושואלים : מי יכול להציע נימוק נוסף ? וכן הלאה . אפשר להמשיך ולהשתמש במונחים נוספים , כמו : מי רוצה לתמוך בדברי ניר ? או : מי רוצה לשאול את שי שאלה לגבי דבריו ? אפשר לבקש מילדים אחרים שדיברו להסביר את דבריהם , לנמק או להדגים . בשלבים הראשונים ייתכן שיהיה צורך להוביל את הילדים בעזרת שאלות כמו אלו שהודגמו כאן . ככל שהילדים יתנסו ביותר דיונים יהיה אפשר לצפות מהם לכלול את המונחים הללו בדבריהם , למשל : " אני רוצה לתמוך בדברי . " ... אפשר לחזור על דברי הילדים תוך שימוש במונחים , למשל : "גלית ביססה את דבריה על העובדה ש . " ... בדרך זו נותנים לתלמידים כלים להבעת דבריהם , מעודדים ילדים רבים ככל האפשר להשתתף בדיון וגורמים להם להתייחס זה לדברי זה . כך תיווצר קישוריות בין דברי המשתתפים . לא עוד אוסף של דעות מנותקות זו מזו , אלא הבעת דעה אישית ותגובה לדברי האחר , בקשת הבהרות , נימוקים והדגמות תוך הישענות על הטקסט . מעלים בכיתה שאלה לדיון פתוח , למשל : האם לדעתכם ההחלטה להשאיר את החורשה במצבה הטבעי הייתה נכונה ? מהי האחריות של האדם לסביבה ? אפשר לרשום את השאלות האלה על הלוח כדי שיהיו כל הזמן מול עיני הילדים . הערה דידקטית : לפני תחילת הדיון רצוי לתת לילדים פסק זמן לעיון במקורות השונים שפגשו במהלך היחידה : הטקסט "עצי חיים , " טקסטים מהמקורות , וכן סרטים ותמונות שהוצגו לפניהם בזמן לימוד היחידה . מנחים את הילדים להכין את טיעוניהם בהסתמך על מקורות אלה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר