מתוך:  > חיים בחברה > מבוא

עמוד:4

שיקולים בבחירת הדיון כנושא היחידה הדיון בהקשרים לימודיים תורם ידע , הבנה של נקודות מבט שונות וכישורי השתתפות בשיח . הדיון מצריך הקשבה לטקסטים דבורים , התנסות בשיחה , ארגון הטיעונים בעל פה , הצגתם כדי לשכנע , ושמירה על כללי השתתפות שנקבעו מראש . האינטראקציה בין הדוברים למאזינים היא העיקר בדיון , ויש ללמוד אותה ולחזור ולהתנסות בה . לטיפוח ההבעה שבעל פה יש תרומה לרכישת מיומנויות של דיון הוגן ולהגברת הסובלנות . מטרתו של הדיון היא ללבן נושא השנוי במחלוקת או לבחון אותו מהיבטים שונים . בדיון שבעל פה נבחנת תקשורת פנים אל פנים ( גם באופן וירטואלי ) בסיטואציה חיה ומורכבת . המשתתפים בדיון נוקטים עמדות ותומכים בהן באמצעות נימוקים , הסברים , הוכחות ודוגמאות . הם נדרשים להתייחס לדברי עמיתיהם באופן ענייני על פי מוסכמות הדיון ותוך הימנעות מהתנצחות . עליהם לקחת תור בדיבור בנקודות המתאימות להשתלבות בדיון , להימנע מהתפרצות לדברי חבריהם ולהשתמש באמצעי שכנוע הוגנים . עוד נדרשים המשתתפים להקשיב לעמיתיהם , להימנע מהשתלטות על הדיון ולשמור על זכותם של עמיתיהם להביע גם עמדה חריגה ( מתוך : ההבעה שבעל פה לחט"ב - משימות הערכה , גרסה ניסיונית , אוגדן מלווה למורה תשס"ט-תש"ע , , 2010-2009 עמ' . ( 12 הדיון - מאפיינים ומטרות לדיון יש כמה מאפיינים : בדיון יש רכיבים חשובים של פעולת גומלין לשונית מפותחת ומורכבת . הדיון מתרחש בסיטואציה חיה וטבעית של פנים מול פנים . לדיון יש מטרה , כגון : בירור של נושא או שכנוע , או היערכות לקראת החלטה הנוגעת לרבים ומחייבת שיתוף פעולה . בדיון יש שימוש באמצעים לשוניים המכוונים אל המאזין , שטווח הקשב שלו מוגבל למדיי ( בניגוד לקורא , המסוגל להתמודד עם טקסט ארוך ואף לחזור ולקרוא בו , ( ושיש להשפיע עליו ולשכנעו אך לשמור על רטוריקה מאופקת והוגנת . על כן לא די בדיונים כלאחר יד , המתנהלים בכיתה לשם פעילות לימודית אחרת , אלא הדיון , כפעילות תקשורתית מפותחת , מחייב לימוד וחינוך במסגרת שיעורי השפה ( הבעה והבנה , ( ולאחר מכן אפשר ליישם את הנלמד במקצועות הלימוד האחרים . מבחינה זו דומה הדיון לנושאי הלימוד של ההבעה בכתב , שיש לטפחם בלימוד שיטתי . הרבה מן הנלמד בתחום ההבעה בכתב אכן יבוא לידי ביטוי , כאשר התלמיד ישתתף בצורה פעילה בדיון : עליו לדעת להציג , לנתח , להסביר ולסכם את העניין העומד לדיון בצורה בהירה , מדויקת ומובנת למאזינים . במהלך הדיון בעל פה יש חשיבות מכרעת להאזנה לדברים לא פחות מאשר לאמירתם . המטרה העיקרית של יחידה זו היא קידום התלמידים באינטראקציה של דיון , טיפוח יכולתם ליטול חלק בחשיבה המפותחת והמורכבת , המובילה לליבון המשותף של הנושא הנדון , וגיוס הידע הלשוני הנחוץ לשם כך .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר