מתוך:  > חיים בחברה > מבוא

עמוד:3

מבוא תלמידים ומורים מביעים את עצמם בעל פה כל הזמן . באופן טבעי הצעירים לומדים מהמבוגרים וזה מזה . אך במסגרת הבית ספרית , במקביל ללמידה המזדמנת , חייבת להתקיים הוראה מכוונת ומתוכננת של מיומנויות ההבעה בעל פה . במסגרת ההוראה המכוונת יש מקום להדגמה המפורשת , להתנסות משמעותית של תלמידים ולמשוב . הפעולות האלה צריכות להיות משולבות בכל שיעור . אפשר לבחון את ההבעה בעל פה על פי שלושה קריטריונים : שטף הדיבור , לשון ברורה ומודעות לנמען . תפקיד המורה בבית הספר היסודי הוא לפתח ולטפח רכיבים אלה אצל התלמידים . על התלמידים להבין מהם תפקידי הדובר והמאזין , ולשם כך על המורה לייצר הזדמנויות שבהן התלמידים יתנסו בהקשבה הדדית , בלקיחת תור בעת הדיונים , בהצעת מידע רלוונטי למאזין ובמתן הערות ותשובות מתאימות . שלא כמו במשימות הקריאה והכתיבה , במהלך פעילות של הבעה בעל פה קשה לחזור אל ביצועי התלמיד על מנת לנתח , לבדוק ולשפר . על כן , פעילות מכוונת של הבעה בעל פה מחייבת הקשבה פעילה של מורים ותלמידים ותגובות מתאימות . אפשר לשקול להיעזר באמצעים טכנולוגיים לתיעוד הדיון על מנת לאפשר מתן משוב יעיל יותר וממוקד יותר . התיעוד ילווה במחוון ויאפשר התייחסות למרכיבים השונים של הדיון ( כפי שיפורט בהמשך . ( לסיכום , במסגרת הטיפוח של ההבעה בעל פה בכיתה , על המורה לנקוט כמה פעולות : לזמן דיונים מכוונים וממוקדים במידת הצורך להציע לתלמידים מידע על נושאי הדיון ( בעיקר כשהדיונים הם על נושאים לימודיים ) להדגים אמירה מפורשת , מגוון תגובות לדובר ושאילת שאלות הבהרה לטפח אוצר מילים להביע הערכה הנוגעת לאיכות הדיון ולתרומות התלמידים המשתתפים בו יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו ( הישג נדרש , 1 תכ"ל חינוך לשוני : ( השתלבות בדיון על פי מוסכמות הדיון ועל פי ההקשר שבו הוא מתנהל הצגת רעיונות ברצף הגיוני , תוך התייחסות לנמען הצגת טיעונים מבוססים ומנומקים דיבור לעניין ברמת פירוט מתאימה בחירת משלב מתאים התאמת נימת הדיבור ועוצמת הקול לנסיבות הקשבה ומתן תגובה הולמת לדברי אחרים Holbrook , Hilary Taylor ( 1983 ) . Oral Language : A Neglected Language Art ? " Language Arts , 60 ( 2 ) , 255-58 .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר