|
עמוד:8
שלב ב : דיון בין נציגי הקבוצות ומשוב מזמינים את נציגי הקבוצות השונות לדיון בסוגיה לפני הכיתה , כל יתר ילדי הכיתה משמשים כקהל המאזינים , והמורה משמשת כמנחת הדיון . המאזינים מקשיבים לדיון . תוך כדי האזנה הם מתבקשים לשים לב למרכיבי הדיון : תרבות הדיבור , איכות ההתדיינות ואיכות השפה . אפשר למקד כל אחד מהילדים המאזינים ברכיב אחד של הדיון . אפשר שכל צופה יתרכז באחד הדוברים . המאזינים ימלאו את המחוונים תוך כדי הדיון , ויסמנו ליד הפריטים המתאימים לנבדק שלהם ( דוגמה למחוונים בעמ' . ( 10 חשוב לעבור עם הילדים על דף המשוב לפני שהם צריכים למלא אותו , כדי שיבינו ויכירו את המחוונים שמופיעים בו . הערה דידקטית : רצוי שהמורה , כמנחת הדיון , תאפשר לילדים לקיים דיון עצמאי ככל האפשר . המורה תדגים את ההתנהגויות הרצויות של מנחה דיון , ואחרי דיונים אחדים בהנחייתה יהיה אפשר לתת לתלמידים להתנסות גם בתפקיד זה . כאשר תלמיד הוא המנחה את הדיון , המורה יכולה להשתתף בדיון כאחד המתדיינים בו . כך תורמת המורה לשכלול מיומנויות הדיון של התלמידים על ידי הדגמה . אפשרות נוספת - לאחר הדיון הצופים נותנים משוב לילד שצפו בו . אפשר גם לבקש מהילד שהיה בקבוצת הדיון לתת משוב אישי לעצמו , ולאחר מכן לשמוע את המשוב של הצופה . דוגמה לשאלות שאפשר להעלות במשוב אישי בנושא הקשבה : . 1 האם הקשבת לדברי חברים עד הסוף ? . 2 האם התפרצת לדבריהם של אחרים ? . 3 האם הרגשת שמקשיבים לך ? . 4 האם היית צריך להתאמץ כדי להבין את הדברים של חבריך ? . 5 האם קרה שרצית להתבטא , אך לא הצלחת ? מאיזו סיבה ? לדוגמה : הקבוצה שמייצגת את ההורים של ילדת יום ההולדת ירשמו : מעט ילדים , הבית שלנו קטן מדי , יותר זול , יותר נעים . כל קבוצה בוחרת נציג שייצג אותה בדיון במליאה . הקבוצה תעזור לנציג להתכונן לדיון על ידי תוספות של דוגמאות לחלק מהנימוקים . לדוגמה : הבית קטן מדי , ולכן הילדים לא יוכלו לשחק במשחקים שהם אוהבים . בדרך זו של דיון בקבוצה הומוגנית יש פחות מקום להבעת דעות שונות ומנוגדות , אך עדיין יש חשיבות לכך שכל אחד מחברי הקבוצה יביע את דעתו ויתרום לגיבוש הטיעונים והנימוקים של הקבוצה , שאותם יציגו אחר כך בדיון הכיתתי וינסו לשכנע בעזרתם . יש חשיבות גם להזדמנות " להיכנס לתפקיד אחר" גם אם הילדים אינם מעורבים רגשית בסיטואציה . מתוקף תפקידם הם ינסו להציע דעות ונימוקים מתאימים .
|
|