עמוד:16

קריאת הטקסט קוראים עם הילדים את הקטע מתוך הפרק הראשון של "דני וקרמבו . " מספרים להם שהספר כולו מספר על חברות בין הילד דני לכלב קרמבו , ובקטע המובא כאן מתוארת התנהגותו של קרמבו . הערה דידקטית : כדאי לדאוג שיהיו בכיתה כמה עותקים של הספר , כדי שהתלמידים יוכלו לשאול את הספר ולקרוא אותו להנאתם . הקטע המובא פה יהיה גריין ( טיזר ) לקריאת הספר , וכך תושג מטרה נוספת . שואלים : האם הכלב קרמבו , בהתנהגותו ובתנועותיו ( למשל , "הדרך שהוא מטה את הראש לצד כשהוא לא מבין משהו , ( " מנסה לומר משהו ? האם הפעולות שהוא עושה הן סוג של תקשורת ? מה הוא מבקש לומר ? כל אחד מהילדים יכול לבחור לכתוב על בעל חיים מבין האפשרויות האלה : . 1 טקסט מידעי - לתאר מניסיונו האישי התנהגות שמציגה תקשורת בין בעל חיים לבין בעליו או בין שני בעלי חיים ( תיאור תקשורת בין שני בעלי חיים הוא קצת יותר מסובך , כי ילדים לא יכולים תמיד לפרש התנהגות זו או אחרת כמבע תקשורתי בין בעלי החיים , אבל אולי זה יכול להתקשר אצלם לידע שרכשו אודות בעל החיים שברשותם . 2 . ( סיפור - לספר סיפור דמיוני , שמספר על בעל חיים ועל הדרך שבה הוא מתקשר עם בעל חיים אחר או עם בן אדם . בסיפור אפשר להשתמש בדמיון ולהתעלם מעובדות . אחרי הכתיבה המורה תבחר בדוגמאות אחדות שהילדים כתבו , משני הסוגים , ותקרא אותן בקול . בהזדמנות זאת אפשר לחדד את ההבדל בין טקסט מידעי לבין טקסט שאינו מתחייב לדייק בעובדות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר