|
עמוד:10
נושא לשוני - אזכורים אפשר למצוא בטקסט משפטים לא מעטים שמופיעים בהם אזכורים . הנה דוגמאות מהפיסקה הראשונה ( האזכורים מודגשים : ( אם תשאלו את הכלב שלכם מה השעה הוא לא יענה , אבל אם תגידו לו " ארצה" או "שב" ייתכן שהוא יעשה מה שאתם מבקשים ממנו . לכלבים אין יכולת של ממש לדבר או להבין את שפת בני האדם , אבל אפשר לאלף אותם להבין כמה פקודות . אמנם בעלי חיים אינם יכולים לדבר בשפה של בני אדם , אבל אולי הם יכולים לתקשר עם בני מינם . אולי יש להם שפה משלהם . קוראים עם הילדים את המשפטים הנ"ל מהפיסקה הראשונה , ומבררים למי מכוונת כל מילה מודגשת . אפשר לחזור על הפעילות גם לגבי הפסקות האחרות ; הפיסקה הרביעית מתאימה במיוחד לפעילות זו . מסבירים לילדים שהתפקיד של המילים האלה הוא ליצור קשר בין החלקים השונים בטקסט , להזכיר מה שהיה ועל מי מדובר , במקום לחזור כל הזמן על שם הדמות או על המקום משתמשים במילים האלה . אין צורך שהילדים יכירו את המושג "אזכורים . " הצעה דידקטית : אפשר לערוך "מיני שיעורים" עם קבוצות קטנות של תלמידים שזקוקים לחיזוק בנושא זה - לתת תיאור והסבר מפורשים של תופעת האזכור , להדגים באמצעות טקסט , לבקש מהתלמידים למצוא אזכורים בטקסטים קצרים אחרים , לבקש מהתלמידים לנסח קטעים מחדש , כך שבמקום שמות העצם הם יציבו אזכורים , ולהיפך . מפנים את הילדים למילים "רוקדות ריקוד" ( פיסקה שנייה ) ו"שפה" ( פיסקה שלישית . ( ושוב שואלים : האם גם מילים אלה הן במירכאות מאותה סיבה ? האם יש כאן דמות שמדברת ? למה בטקסט מידעי חשוב לציין בעזרת המירכאות שלא מדובר בשפה אמיתית או בריקוד אמיתי ? קוראים את המשפטים שהמילים האלה מופיעות בהם ושואלים מה תפקיד המירכאות כאן . אפשר לעזור לילדים על ידי שאלה מכוונת , כמו : האם הדבורים ממש רוקדות ? או האם הכוונה לריקוד כמו שבני אדם רוקדים ? האם השירה של הציפורים היא שפה של ממש ? הערה דידקטית : הילדים יבחינו שיש פה תפקיד אחר של המירכאות , אבל אין לצפות שהם יגידו את המילים "במשמעות לא רגילה . " די שיגידו : "זה כאילו , " "זה כמו . " תפקיד זה של המירכאות מוזכר גם ביחידה "שומרים על העולם" בטקסט "עצי חיים . "
|
|