|
עמוד:8
הפקת מידע גלוי ומשתמע מהטקסט מבקשים מהילדים לקרוא את הטקסט כולו קריאה מרפרפת ולרשום לצד כל פיסקה על איזה בעל חיים מדובר בפיסקה . הערה דידקטית : יש כאן הזדמנות לחשוף את התלמידים לקריאה מרפרפת ( הישג נדרש : 4 התאמת דרכי הקריאה למטרות הקריאה , תכנית הלימודים בחינוך לשוני , עמ' . ( 87 המורה מסבירה את המטלה ומקצה זמן קצר למילויה . היא מבהירה לילדים מראש שהם צריכים לעשות את המטלה בזמן קצר , ושעל התלמידים לחפש רק את המידע המבוקש ולא להתעכב על קריאת יתר הפרטים . מבקשים מהילדים לקרוא שוב את הטקסט , הפעם באופן ממוקד ויסודי , כדי לענות על שאלות של מידע גלוי ומשתמע מן הטקסט . דוגמאות לשאלות של מידע גלוי : אילו דוגמאות לפקודות שכלב יכול להבין מופיעות בקטע ? איזה מידע מעבירים הלווייתנים באמצעות השירה ? כאשר קוף סומר את פרוותו , מה הוא רוצה להביע ? דוגמאות לשאלות של מידע משתמע : האם דבורים מעבירות לחברותיהן מידע על נופים יפים שראו בדרכן ? למה לפעמים נדמה לבני האדם שהחיות אילמות ? הערה דידקטית : שאילת שאלות עוזרת לתלמידים להיות פעילים בעת הקריאה , ולמקד את תשומת לבם בפרטים החשובים ללמידה . חשוב שהתלמידים יהיו מודעים לאפשרויות האלה : א . המידע לתשובותיהם מופיע באופן מפורש בטקסט . ב . המידע מופיע בצורה משתמעת , והתשובה מבוססת על רמיזות המצויות בטקסט ועל הידע הקודם של התלמיד . כדי לפתח מודעות זאת על המורה לבקש תימוכין לתשובות התלמידים ( חזרה לטקסט . ( העבודה על הטקסט נעשית במעגלים , ובכל פעם מתמקדים בעניין אחר . בשלב הראשון התלמידים קראו את הטקסט וסימנו את בעלי החיים המופיעים בו , ולאחר מכן חיפשו תשובות לשאלות . הפעילות הבאה מזמינה את הילדים לכניסה נוספת לטקסט . זוהי פעילות מכוונת מטלה , המאפשרת התבוננות מעמיקה יותר בטקסט . כדאי לערוך את הפעילות בקבוצות . מבקשים מהילדים למצוא משפטים שמתארים איך אנחנו , בני האדם , יודעים על התקשורת בין בעלי חיים . המשפטים שהילדים ימצאו מכילים את המילה " חוקר" ופעלים שמתארים את עבודת החוקרים . יש מילים בטקסט שאינן מוכרות לילדים ויהיה צורך להסביר אותן .
|
|