עמוד:184

עוצמת הרוח מושפעת מכמה גורמים : ההפרש בלחץ האוויר בין הרמה הברומטרית לשקע הברומטרי ביחס למרחק ביניהם - ככל שההפרש הזה גדול יותר , הרוחות באזור שמעליו מתרחש המעבר מן הרמה הברומטרית לעבר השקע הברומטרי תהיינה חזקות יותר . עוצמת הרוח מושפעת גם מן המרחק בין השקע לרמה - הפרש לחצים גדול על פני מרחק קצר יגרום לנשיבת רוחות חזקות , בעוד שהפרש זהה על פני מרחק גדול יגרום לרוחות חלשות . האופי של פני השטח ועוצמת החיכוך המופעל על האוויר הזורם על פני השטח - פני השטח שהרוח נושבת מעליהם מאטים את זרימתה . משטחים מחוספסים , למשל משטחים בנויים באזורים עירוניים , גורמים לרוח להתערבל , ומאטים את נשיבתה ; ואילו משטחים חלקים , למשל פני הים , מאטים פחות את משב הרוח . גובה מעל לפני השטח - ככל שעולים בגובה ומתרחקים מפני השטח , עוצמת החיכוך פוחתת ועוצמת הרוח מתחזקת . זוהי הסיבה לכך שבדרך כלל הרוח בהרים חזקה יותר מבמישור . לכן מקימים את טורבינות הרוח ליצירת אנרגיה בגובה של כמה עשרות מטרים מעל פני השטח . כיוון הרוח מושפע ממערכת לחצי האוויר , וגם מסיבוב כדור הארץ סביב צירו . האוויר אינו נושב בקו ישר מהלחץ הגבוה אל הלחץ הנמוך אלא במסלול קשתי - סיבוב כדור הארץ סביב צירו מסיט את כיוון זרימת האוויר בגלל כוח קוריוליס . בגלל כוח זה הרוחות מוסטות ונעות במקביל לאיזוברים : בחצי הכדור הצפוני הרוחות בשקע ברומטרי זורמות נגד כיוון השעון וברמה ברומטרית - עם כיוון השעון , וההיפך בחצי הכדור הדרומי . כדי להבין את התופעה של הסטת המסלול של משב הרוח , דמו את מסלול הטיסה של מטוס הממריא מתל אביב למוסקבה , שתי ערים היושבות כמעט על אותו קו אורך . למתבונן על המפה מסלול הטיסה נראה כקו ישר שכיוונו צפון . אבל מכיוון שבזמן הטיסה כדור הארץ ממשיך להסתובב , מסלולו בפועל של המטוס הוא קשתי . כך קורה גם עם הרוחות : בגלל סיבוב כדור הארץ הן נושבות מרמה ברומטרית לשקע ברומטרי במסלולים קשתיים . כדאי לדעת שהשפעתו של כוח קוריוליס היא הגדולה ביותר בקטבים ואינה קיימת בקו המשווה . . 1 ? מהו המנגנון היוצר את הרוח ? . 2 לפניכם מפת לחצי אוויר . א . ציינו איזו מערכת לחץ אוויר ( רמה או שקע ) מסומנת באות א ואיזו מסומנת באות ב . ב . מאיזו מערכת לעבר איזו מערכת תנשוב הרוח ? מה יהיה כיוונה ? כוח קוריוליס , אפקט קוריוליס - כוח הגורם לגופים הנעים בחצי הכדור הצפוני לסטות ימינה , ואילו בחצי הכדור הדרומי - לסטות שמאלה , בגלל סיבוב כדור הארץ סביב צירו . כוח זה , הקרוי על שמו של מתמטיקאי ופיזיקאי צרפתי שפעל בתחילת המאה ה , 19- נקרא גם "אפקט קוריוליס" ( מפני שהוא אינו כוח אמיתי . ( השבשבת היא האמצעי הפשוט והמוכר ביותר למדידת כיוון הרוח . היא בנויה ממוט שקצהו האחד הוא חץ ולקצהו האחר מחובר סנפיר בעל שטח פנים רחב , המגיב לרוח . המוט מותקן על ציר המסתובב על פי כיוון הרוח באופן חופשי . על גבי השבשבת מצוינים הכיוונים של שושנת הרוחות , והחץ מורה על הכיוון שהרוח נושבת ממנו .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר