עמוד:18

יחידה — 2 פי נת החי המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמודים ( 23-20 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אס יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 19 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם שמות בעלי החיים — אוגר , חתול , צב , תוכי — מוקנים בעזרת ציורים ומתורגלים בתרגיל הבחירה בהיגדים המתאימים בעמוד . 23 ההתייחסות האישית להיגדים אלה מעלה , כאמור , את המוטיבציה של הלומד להבין את הכתוב . שימו לב : שם העצם אוכל נבדל מצורת ההווה של הפועל לאכול בהגייה בלבד . הטעם בשם העצם הוא על ההברה הראשונה . שם בעל החיים אוגר איננו נבדל מצורת ההווה של הפועל לאגור , אך כדאי , בשלב זה , לא ללמד את הפועל לאגור ולמנוע בכך בלבול מיותר . הצירופים — בעלי חיים ופינת חי — נלמדים כאן למרות מורכבותם , עקב הרצון להשתמש בשפה טבעית . יש להתייחס אליהם כאל מלים ולא ללמד את הכלל הדקדוקי של יצירת צירופי הסמיכות . צורת היחיד של בעלי חיים היא בעל חיים . פעלים הפעלים — לתת , לשמור , לשים , לקום — מוקנים בהקשרים המבהירים את משמעותם בעמוד , 22 ויש חזרה על צורות ההווה של בניין פעל . הפעלים — לטפל , לנקות — מוקנים בדרך דומה בעמוד , 28 ויש חזרה על צורות ההווה של בניין פיעל בגזרת השלמים והקניה . של צורות ההווה של בניין פיעל בגזרת נחי ל"ה . יש לתרגל את השימוש בפעלים אלה ולא לדקדק בכללי הנטייה של הפעלים בגזרה מלות יחס ביחידה זו מוקנית בפעם הראשונה מלת היחס את . למלת היחס את אין משמעות , ויש שפות שהיא איננה קיימת בהן . אומרים אותה לפני מושא ישיר מיודע ( שם עצם + תווית היידוע או שם עצם פרטי . ( אין ללמד את הילדים את הכלל הדקדוקי . הלימוד ייעשה מתוך שימוש רב בפעלים הגוררים אחריהם את מלת היחס את . שונות בוקר , צהרייס , אחרי הצהריים , ערב — שימו לב כי ביטויי הזמן בעברית מופיעים בדרך כלל בצירוף אות היחס ב : בבוקר , בצהריים , בערב , אך לא בצירוף אחרי הצהריים . תבניות התבנית אני צריך / אני יכול + שם פועל , שנלמדה ביחידה הקודמת ביחיד וביחידה , מופיעה ביחידה זו ברבים זכר . כדאי לתרגל את התבנית במשפטים דומים גס בנקבה רבות . כמו כן כדאי לתרגל את המעבר בין צורת שם הפועל ובין צורות ההווה של הפעלים שנלמדו ביחידה . למשל : אנחנו צריכים לטפל בכלב . — אנחנו מטפלים בכלב . לשון ההוראות כדאי להקנות מלים אלה בעזרת דוגמות , לפני שהתלמידים נתקלים בהם בעת קריאת ההוראות לתרגילים שביחידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר