|
עמוד:50
י חידה — 4 ילדים רוצים לעבוד המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמודים { 53-52 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אם יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 51 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם שמות העצם גדר , דמי כיס מוקנים בעזרת הציורים שבעמוד . 52 דמי כיס = כסף שילדים מקבלים מההורים לתוצאותיהם הקטנות , הפרטיות , כפי שנהוג במשפחות רבות . כדאי ללמד את הצירוף כמלה אחת ולא להסביר כל מלה לחוד . כמו כן אין צורך להתייחס לעובדה שזה צירוף סמיכות . קופה נלמדת כאן במשמעות של קופה לאיסוף כסף ולשמירתו . אפשר להביא קופה לכיתה להמחשה . ( שימו לב . ביחידה 3 המלה קופה נלמדה במובן של מקום שקונים בו כרטיסים ( . את שם העצם צבע כדאי ללמד עם שאר הצבעים ( אדום , ירוק וכוי , ( ולא עם הפועל לצבוע , שכן בשפות אחרות שם העצם והפועל אינם בהכרח מאותו שורש כמו בעברית . פעלים הפעלים רוחץ , צובע , מסדר , מקבל מוקנים בעזרת הציורים שבעמוד . 52 יש כאן חזרה על צורות ההווה ושם הפועל של בניין קל שלמים ובניין פיעל שלמים . שמות תואר ( תארים ) בשלב הראשון כדאי ללמד את הצבעים בצורת זכר יחיד בלבד במשפטים כמו / הספסל בצבע אדום . כלומר ללא התאמה במין ובמספר בין שם העצם ובין שם התואר ? ספסל אדום , חולצה אדומה וכוי . אפשר להוסיף עוד צבעים בהתאם לרמת הכיתה . ארבע הצורות עם ההתאמה יילמדו מאוחר יותר , כאשר ידעו התלמידים שמות עצם רבים עם המין הדקדוקי שלהם . תבניות הנטייה של מלת היחס את מוקנית בשני שלבים . בשלב ראשון ( בעמוד ( 53 נלמדת הנטייה בגוף שלישי בלבד : אותו , אותה , אותס , אותן . למשל ו אני פוגש את הילך . אני פוגש אותו . וכר . כדאי להסביר את הפונקציה של מלת היחס בנטייה . כלומר : את + הילד = את + הוא = אותו . בשלב שני ( בעמוד ( 64 נלמדת הנטייה בגוף ראשון ובגוף שני i אותי , אותך , וכוי . משפטי המושא : הוא אומר ש ... מאפשרים למורה להעשיר את התרגול על ידי העברת המשפטים לדיבור עקיף . למשל : תלמיד א ; ' אני רואה את הכלב . המורה לתלמיד ב' 1 מה הוא אומר ! תלמיד ב' ן הוא אומר שהוא רואה את הכלב . וכוי . לשון ההוראות כדאי להדגים את המלים בהקשרים שונים , לפני שתלמידים קוראים את ההוראות לתרגילים , כדי שיבינו בכוחות עצמם כיצד למלא אחר ההוראות .
|
|