עמוד:60

א . שעונים שהספרות בהם רומיות עמוד 133 פעילות - 7 סעיף א כך בונים את המספרים בספרות רומיות מאותם שלושה גפרורים : שימו לב : מכיוון שבשעונים מקובל לכתוב את המספר 4 כך : , IIII יש תלמידים שעדיין לא ידעו לכתוב את 4 בעזרת שלושה גפרורים כפי שציירנו בפתרון . זו ההזדמנות להציג לפניהם את הכתיבה הזו של המספר 4 באנלוגיה לכתיבת המספר 9 בשעון : . IX כמו כן כבר עכשיו אפשר להסביר את העיקרון שמאחריה , כפי שמנוסח מאוחר יותר במהלך החוברת ( בעמוד : ( 135 כאשר ספרה כתובה משמאל לספרה המייצגת מספר גדול ממנה , מחסרים את ערכה מערך הספרה שאחריה . דוגמאות : IX = 10 - 1 = 9 IV = 5 - 1 = 4 שימו לב שהניסוח הזה מופיע רק בעמוד , 135 ולא לפני כן , וזאת כדי לתת לתלמידים הזדמנות להרהר בתכונה זו ואולי אפילו לנסח את הכלל בעצמם . ואמנם בעמוד , 134 פעילות 1 סעיף ו , עוד לפני הניסוח בחוברת , התלמידים מתבקשים לנסח את הכלל במילים שלהם . אנחנו מניחים שעצם הניסיון לנסח בעצמם , גם אם התוצר המילולי איננו מושלם , עוזר לתלמידים להפנים את הכלל שבו משתמשים כאן . לכן מומלץ לא להכתיב אותו כאן . פעילות - 7 סעיף ב אילו עוד מספרים אפשר לבנות בספרות רומיות משלושה גפרורים ? עד כה למדו התלמידים את המספרים המתאימים האלה : 11 9 מקצתם אולי כבר מכירים את הסימן L למספר 50 והאחרים ילמדו אותו בעמוד . 139 בעזרת סימן זה הם יוכלו לכתוב את המספרים האלה : 51 49 משימה כזאת נמצאת בפרק גם בעמוד 141 ( משימה . ( 4

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר