עמוד:28

מספר החלקות בשדה לאחר החלוקה גדל פי 20 ומתקבלות 60 חלקות בסך הכול : 20 = 60 ש . 3 מספר חלקות הכרובית בשדה לאחר החלוקה גדל פי 20 ומתקבלות 40 חלקות כרובית בסך הכול : 20 = 40 ש . 2 השבר הנוסף שיכול לתאר עתה את חלק השדה שמגדלים בו כרובית הוא . 40 את הפעולות שביצענו אפשר להציג כך : 40 60 אפשר להציג לתלמידים את הבעיה הזאת : אחד השדות היה מחולק ל100– חלקות שוות וב42– מהן גידלו כרובית . באמצע השנה החליטו לחלק את השדה ליותר חלקות ( בלי לשנות את חלק השדה שמגדלים בו כרובית . ( לשם כך הוסיפו גדרות וחילקו כל חלקה מקורית בשדה לשלוש חלקות שוות בשטחן . כמה חלקות שוות בשטחן יש עכשיו בשדה ? לכמה חלקות שוות בשטחן מחולק עכשיו חלק השדה שמגדלים בו כרובית ? במקרה הזה אפשר לדמיין שיש מאה חלקות בשדה ומחלקים כל חלקה לשלוש חלקות שוות , ואין זה מעשי לסרטט את החלקות ואת החלוקה ולספור כמה חלקות שוות יתקבלו בשדה אחרי החלוקה . לכן נשתמש בפעולות החשבון כדי לחשב את מספר החלקות שוות השטח בשדה לאחר תהליך החלוקה ואת מספר חלקות הכרובית לאחר החלוקה . 3 = 300 ש 100 מספר החלקות בשדה לאחר החלוקה 3 = 126 ש 42 מספר חלקות הכרובית בשדה לאחר החלוקה חלק השדה שמגדלים בו כרובית לא השתנה ומכאן : . 42 = 126 100 וזו דרך הכתיבה המתמטית המתארת את הפעולות שביצענו : פעילויות 3 ו4– ( עמודים 3 ( 39-38 חקר 3 עם המורה פעילויות אלה הן משימות חקר העוסקות בהרחבת שבר נתון לשבר שמכנהו נתון . הדיון במשימה יתמקד בשאלות האלה : מתי אפשר לבצע את ההרחבה המבוקשת ומתי אי–אפשר ? האם אפשר לבצע את ההרחבות המוצגות כאן ? אם כן , כיצד ? אם לא , מדוע אין אפשרות לעשות זאת ? רצוי לבקש מהתלמידים להציג נימוק מתמטי וגם נימוק המתבסס על סרטוט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר