עמוד:115

ב . בעיות דו שלביות מטרת יחידה זו היא להציג לפני התלמידים בעיות דו–שלביות מורכבות מאלה שנלמדו בכיתה ד . ' דרך העבודה דומה לזו שכבר למדו התלמידים . ראו דוגמה במבוא לפרק זה ( עמוד . ( 101 נחזור כאן בקיצור על השלבים המומלצים בתהליך הפתרון : א . זיהוי שתי הבעיות החד–שלביות המרכיבות את הבעיה הדו–שלבית - זיהוי הבעיות שיש לפתור . ב . קביעת סדר הפתרון של הבעיות החד–שלביות . ג . פתרון כל אחת מהבעיות החד–שלביות תוך שימת לב לכינויים של המספרים שמשתמשים בהם בתרגילים . ד . ניסוח התשובה לבעיה כולה . הערה : ברוב הבעיות המספרים נוחים לפתרון באופן מכוון כדי לאפשר לתלמידים להתמקד במבנה העומק של הבעיות ובניסוחים שלהן . ביחידה זו יש שלושה סוגי בעיות ( מתוך הסוגים השונים המפורטים במבוא , ( לפי סדר הקושי הידוע מתוך המחקר . הסוג הראשון עוסק בבעיות שיש להן מבנה היררכי ( דוגמה א , ( ובו התלמידים מתנסים בבעיות מהסוגים 9 , 8 ו10– ( כמפורט בטבלה שבעמוד ( 108 נוסף על סוגי הבעיות שנלמדו קודם לכן . הרחבת הדיון בעקבות פתירת בעיה דרך מעניינת להרחבת הדיון בעקבות פתירת בעיה כלשהי היא התבוננות בבעיה הפתורה וניסוח בעיות חדשות על סמך כל הנתונים שכבר ידועים . בדרך זו התלמידים לומדים לנסח בעיות באופן עצמאי ומגיעים לידי הבנה עמוקה יותר של מבנה הבעיות . לדוגמה , לאחר שפותרים עם התלמידים את דוגמה א של הבעיות הדו–שלביות 132 ) בחוברת לתלמיד , ( אפשר לשאול אותם : נניח שהתשובה לשאלה ידועה , וכך היא הופכת לנתון , אך לא ידוע בכמה קופסאות ארזו את העפרונות - איזו בעיה נוכל לנסח כך שמפתרון הבעיה נוכל לדעת בכמה קופסאות ארזו את העפרונות ? הנה ניסוח אפשרי לבעיה המתאימה : במפעל למוצרי פרסום הכינו 270 עפרונות . לאחר שארזו את העפרונות כך שבכל קופסה היו 84 עפרונות , מצאו שנשארו 18 עפרונות לא ארוזים . בכמה קופסאות ארזו את העפרונות ? הפתרון לבעיה זו : שלב א : כמה עפרונות ארזו בקופסאות ? 270 - 18 = 252 שלב ב : בכמה קופסאות ארזו את העפרונות ? 252 : 84 = 3 תשובה : את העפרונות ארזו ב3– קופסאות . הערה : במהלך פתירת הבעיה חשוב לשוחח עם התלמידים על הכינוי המתאים לכל אחד מן המספרים : למה מתאים המספר ? 270 לכל העפרונות . למה מתאים המספר ? 18 למספר העפרונות שלא נארזו . למה מתאים המספר ? 252 למספר העפרונות שנארזו . למה מתאים המספר ? 84 למספר העפרונות שארזו בכל קופסה . למה מתאים המספר ? 3 למספר הקופסאות שארזו בהן את העפרונות . באופן דומה אפשר לנסח שאלות על כל אחד מן הנתונים בבעיה המקורית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר