עמוד:77

עמ עמ עמ 11152 52 52 ''' הצעה לפעילות : מבררים מושגים – בפרק משתמשים במושגים ספרותיים , שבעזרתם אפשר לשוחח ולכתוב על סיפורים ועל ספרים שקראתם וכן על סרטים ועל הצגות שראיתם . אפשר לקרוא לתלמידים את השיחה שלפניכם , ולשים לב למילים המודגשות – המושגים . ענבר : קראתם את הספר " תעלומה בחופש ?" העלילה הייתה כל כך מרתקת , עד שסיימתי אותו ביום אחד . ארז : באמת יופי של ספר ! מי , לדעתך , הדמות הראשית בספר – הבן או הבת ? לדעתי , הבן . דלית : גם לדעתי , אם כי הבת היא דמות משנית מאוד חשובה . אירנה : בדיוק אתמול ראיתי את הסרט , שעשו לפי הספר . נקודת המפנה בסרט הייתה כשפרצה סערה חזקה , והגיבור הבין מי באמת חבר שלו . כך זה גם בספר ? ארז : בספר זה יותר מסובך . יש כמה נקודות מפנה . הספר כתוב מנקודת הראות של הגיבור , והרבה דברים קורים לו . אירנה : בסרט אין מס ? ר גיבור . אני חושבת שלסרט יש מס ? ר יודע-כול , כי בחלק ממנו הגיבור לא משתתף . עמ עמ עמ – 155 155 155---153 153 153 ''' בנייני הפועל – בפרק זה מאתרים פעלים , בעקבות קריאת סיפור , חוקרים את התבנית שלהם , ומכירים את 7 התבניות של הפועל – שבעת הבניינים . לפי תכנית הלימודים : פועל זיהוי זמני הפועל – עבר , הווה , עתיד – ודרך הציווי והשימוש בהם   זיהוי הבניינים הקלסיים : קל , נפעל , פיעל , פועל , הפעיל , הופעל והתפעל והשימוש בהם   הבחנה בין צורות הפעיל ( קל , פיעל , הפעיל ) לצורות הסביל ( פועל , הופעל ולעתים נפעל )   הבחנה בדרכים שונות לשימוש בזמנים ובצורות הפועל בטקסטים השונים   מתוך : תה " ל , עמ ' 70 בניינים – כל הפעלים בעברית , ללא יוצא מן הכלל , הם שילוב של צורן שורש עם צורן תבנית . כלומר : בכל פועל אפשר לגלות שורש ותבנית . תבנית הפועל נקראת " בניין " ( תבנית השם נקראת " משקל . (" הבניין נקבע לפי צורת היסוד שלו הפועל , כלומר : צורת עבר-נסתר . דוגמות :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר