עמוד:17

מתנסים הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל-פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה " . USA ) ( Stephen Krashen , The Power of Reading , 2004 , קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן ה " פיזה . " ספרי עברית ה-ו כוללים סיפורים וקטעים מתוך ספרי קריאה וכן שירים , שירי זמר . אולם הלימוד המשותף של הטקסט הספרותי הקצר אינו מהווה תחליף לתרומה הייחודית של קריאת ספרים . משום כך כללנו בסוף כל ספר את הפרק " טעם של עוד , " ובו רשימה מוערת של ספרי נוער מומלצים , שיש להם זיקה לפרק הנושא . לכל נושא המלצנו על 4-5 ספרים , חלקם מספרות מקור וחלקם מספרות העולם . ההמלצה כוללת את שם הספר , שם המחבר / ת , ותוכן הספר בקצרה . לרוב ההמלצות צורפו קישורים לדפי הספרים במאגר " כנפיים " באינטרנט , שמאפשר לקרוא פרק ראשון מתוך הספר , ולהאזין לקריינות קצרה מתוכו . אנו מציעים להפנות את התלמידים לספרים אלה באופן שוטף , כחלק מן העבודה על פרקי הנושא . להלן כמה הצעות לעידוד הקריאה בעזרת ספרי " טעם של עוד : " מומלץ לשאול מדי פעם את הספרים מספריית בית הספר או מהספרייה הציבורית , להעבירם בין התלמידים ולהציע למי מהם לקחת את הספר לקריאה . מומלץ לבחור מתוכם ספר לקריאה בהמשכים של המורה . מומלץ להציע לתלמידים לקרוא ספרים שמוצאים חן בעיניהם מתוך הרשימה , ולשתף את הכיתה בחוויית הקריאה , ולתאר את הזיקה של הספר לפרק הנושא . מומלץ להציע לילדים לקרוא ספרים אחרים , שאינם ברשימה ושיש להם זיקה לפרק הנושא ולספר על כך . אם כמה ילדים בחרו לקרוא את אותו הספר מתוך הרשימה המומלצת לנושא מומלץ להציע להם לשבת מול הכיתה ולשוחח על הספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר