עמוד:47

עמ עמ עמ 11 11 11 ''' : פתיח : הצעות כלליות לטיפול בפתיח ראו בעמ ' . 10 עמ עמ עמ 13 13 13 ''' : הצעה לפעילות : הכרת עלוני מידע – כפתיחה לפרק זה ( או לסיום הפרק ) התלמידים יאספו עלונים שונים , יעיינו בעלוני מידע של טיולים , של מוזיאונים ושל אתרים , וישימו לב למבנה העלון – מה יש בו ? מה מודגש ? לשם מה ? כיצד הוא מעוצב ? עמ עמ עמ 111999 ''' : לשון הוראות – הטקסט " כללי התנהגות בשמורת טבע " ( בעמ ' , ( 13 הוא טקסט מפעיל – הוראות . ההוראות מציגות תהליך , פונות אל הנמענים במטרה להפעילם , ומפרטות להם את הצעדים ואת הפעולות העיקריות , שיש לבצע , כגון : חוקי משחק , עריכת ניסוי , מתכונים , הוראות להפעלת מכשיר . טקסט הוראות הוא פועלי מטבעו , כיוון שהוא מנחה איך לעשות פעולה מסוימת . כדי לפנות אל הנמענים באופן ישיר ויעיל – ההוראות מנוסחת על פי רוב בציווי ( היכנסו ! סמנו , (! בצורת הנושא הסתמי ( נכנסים , מסמנים ) או בצורות מודאליות אחרות ( כגון : אסור להיכנס ! יש לסמן . (! ההוראות מנוסחות במשפטים קצרים פועליים בזה אחר זה , ולרוב הן ממוספרות או כתובות זו מתחת לזו , כדי לבטא את סדר הפעולות . בתיאור המסלול בעלון – יש פעולות בצורות מודאליות ( ניתן להיכנס ) ויש בצורת הסתמי ( עוזבים , ממשיכים . ( הכללים בעלון זה מנוסחים בצורה שמנית – בשמות פעולה ( פגיעה , הליכה , טיפוס . ( לשון ההוראות ( פעילות . ( 7 ההוראות בעלון מובעות דווקא בצורה השמנית של שם פעולה ( שמירה , הליכה , טיפוס . ( על התלמידים להמיר אותן לצורת שם הפועל . אפשר לנסות עם התלמידים לנסחן גם בצורת הציווי ( אל תפגעו (! או במשפט הסתמי ( לא פוגעים . ( עמ עמ עמ 19 19 19 ,,, 15 15 15 ''' : הצעות לפעילויות – בעקבות קטעי המידע " עטלף הפירות " ו " הדבורנית , " אפשר להציע לתלמידים פעילויות יצירה נוספות . . 1 התלמידים ימצאו תצלומים וציורים של עטלף ה ? רות . . 2 התלמידים יכינו שלט לתלייה על מערה , שעטלף ה ? רות ישן בה את שנת החורף שלו . . 3 התלמידים ימצאו תצלומים וציורים של הדבורנית ויכינו ציור או כרזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר