עמוד:12

הכנה לקריאת הטקסט הדבר הראשון שאנחנו שומעים על דניאל - שהיה מיוחד , אבל אנחנו לא יודעים במה ולמה . במשפט הבא מסופר שהיה ילד רגיל , שגר בבית רגיל בכפר רגיל . המילים " רגיל , " " רגילים" וכו' חוזרות עשר פעמים בשמונה השורות הראשונות של הפרק . התופעה מעוררת תשומת לב מיוחדת , שכן איננו נוהגים להדגיש משהו שגרתי ורגיל . מכיוון שידוע לנו כבר שמדובר באנשים בעלי שמות משונים-מצחיקים , במקום מיוחד ) כפר-קטן ( ובעץ מכושף , נוצר מתח בין מה שכבר הוכרז כמיוחד למה שנראה רגיל . השורה השמינית נחתמת במילים ... " – אבל היה לו חלום לא רגיל " . במילה " אבל" מתחילות ההסתייגויות מה"רגיל : " ההסתייגות הראשונה - לא זו בלבד שלדניאל היה חלום לא רגיל , אלא הוא שמר זאת בסוד . הסוד מוסיף מתח לסיפור בכלל ולאישיות המיוחדת הנבנית כאן בפרט . ההסתייגות הבאה - התיאור החיצוני של דניאל : "הוא נראה קצת מוזר . " בפסקה האחרונה הסיפור מתמקד במה שמיוחד בדניאל , ובשורות האחרונות נאמר בפירוש שדניאל היה ילד " שחבריו לכיתה צחקו עליו לעתים קרובות " . למה צחקו ? התשובה חד-משמעית . " משום שבאחד השיעורים הוא אמר למורה יוסף שהוא נולד בתוך כרובית " . במהלך ההוראה של הפרק נעסוק בשלושה נושאים לשוניים : שמות התואר " רגיל , " " לא רגיל , " " מיוחד" ו"מוזר" וכן " שקט , " " רציני . " המילים " לא רגיל , " "מיוחד" ו"מוזר" שייכות לשדה סמנטי משותף . התבנית של משפט זמן : כשכולם ... הוא ... מילת הניגוד "אבל . " הילדים לא צריכים להכיר את שמות המושגים ) שמות תואר , שדה סמנטי , וכדומה . ) ילד מיחד מלבד ff היה ילד מיחד ..." זה קרה ב ff עור רגיל , בכתה גימל רגילה . בעמוד 17 בספר

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר