עמוד:8

דוגמאות : אם ילד הציג את השם זזי והבין שהוא נקרא כך כיוון שהוא זז כל הזמן , עומדים על כך שזו התכונה של בעל השם . מזהים את הקרבה בין השם לבין משפחת המילים : לזוז , להזיז , תזוזה , מזיזה . כאשר הילדים מעלים את שמה של רוכלה מפנים את תשומת לבם לקרבה בכתיב של השם "רוכלה" ושל העיסוק "רכלנית , " ומבקשים מהם לשער מה פשר הקרבה . השם אסורלה - מבררים עם הילדים את הרכב השם ואת הקשר שבין השם לתפקיד . השם יחיהוא - מורכב משתי מילים : יחי הוא . אפשר לדבר על שמות נוספים שמורכבים משתי מילים כמו : נתנאל , אורלי , יחיאל , עמיחי ועוד . שואלים את הילדים מה אפשר לחשוב על הסיפור לפי השמות האלה . מן הסתם תעלה ציפייה לסיפור מצחיק . לאחר שהילדים מעלים את כל השמות המיוחדים מתבוננים בשמות שבכל טור ונותנים שם מתאים לכל קבוצת השמות שבטור זה . מכיוון שהילדים התבקשו לחפש רק שמות לא רגילים , מפנים אותם לשמות מהרשימה שלא הוזכרו עדיין ) השמות הרגילים . ) כותבים את השמות בטור השלישי ונותנים שם גם לקבוצה זו . ברשימת הדמויות בספר מופיעים גם שני כבאים , אופה , חלבן ועוד תושבים של כפר-קטן , שלא ניתנו להם שמות . שואלים את הילדים למה לדעתם לא ניתנו שמות לדמויות האלה . הערה דידקטית : במהלך קריאת הפרקים כדאי לחזור ולבדוק את הקשר בין השמות לבין הופעתן של הדמויות בסיפור ) אם יש קשר בין השם לפעולות או לתגובות של הדמות . ) לכל אורך הספר מופיעים שמות , תיאורים ומצבים לא רגילים . התכלית של הפעילויות המתמקדות בשמות הלא-רגילים היא להפנות תשומת לבם של התלמידים לנוכחות הדברים הלא-רגילים בסיפור .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר