עמוד:69

השפעת מיפתרו העדשה בנוסף לאורך המוקד , / גס קוטר העדשה , ליתר דיוק המיפתח ( aperture ) שלה , D משפיע על תכונות המצלמה . לאמיתו של דבר , הגורם החשוב הוא היחס בין אורך המוקד למיפתח י F » = flD יחס זה נקרא מספר המוקד של העדשה . מספר זה משפיע בעיקר על שתי תכונות חשובות של המצלמה : עומק השדה והרגישות . עד כה הנחנו שהקרניים מגיעות מאינסוף ( מקבילות ) ומתמקדות על החיישן , הנמצא בדיוק במישור המוקד של העדשה ( כלומר , במרחק / ממנה . ( על-ידי הזזת העדשה קדימה ניתן להתמקד על עצם קרוב יותר ( התזוזה הדרושה נקבעת על פי נוסחת גאוס . ( הבעיה היא שבפועל , בשדה הראייה של המצלמה מופיעים עצמים המצויים במרחקים שונים ממנה , ולכן הדמויות שלהם מתמקדות במישורים שונים , המצויים כולם מעט אחרי המוקד ( כי מרחק העצמים קטן מאינסוף . ( לכאורה , המשמעות היא שניתן להתמקד על עצם אחד בלבד , והשאר מיטשטשים . למעשה , סביב כל עצם הנמצא במרחק נתון קייס תחום מסוים שהעצמים בו ייראו ממוקדים . תחום זה נקרא עומק השדה ( Depth of Field ) של המצלמה . השאיפה היא , כמובן , שעומק השדה יהיה גדול ככל האפשר . השפעת מיפתח העדשה על רגישות המצלמה היא הפוכה . ככל שהמיפתח גדל , עולה הרגישות . הרגישות היא רמת ההארה המינימלית שבה מסוגלת המצלמה להפיק תמונה סבירה . היא נקבעת על-ידי היחס אות / רעש . רמת הרעש נקבעת בעיקר על-ידי המעגלים האלקטרוניים במצלמה ולכן אינה תלויה ברמת ההארה . לעומת זאת , האות נקבע על-ידי כמות האור שעדשת המצלמה קולטת וממקדת על החיישן . כמות האור שקולטת העדשה נמצאת ביחס ישר לשטח העדשה ( ככל שהעדשה גדולה יותר נקלטות בה יותר קרניים , ( ועל כן נמצאת ביחס ישר לריבוע הקוטר שלה , . D ניתן להראות כי רגישות המצלמה נמצאת ביחס הפוך ל- , (/' # ) כלומר , ככל שמספר המוקד קטן יותר הרגישות גבוהה יותר ( בתמונה יש פחות רעש . ( נקודה נוספת שחשוב לדעת היא , שעדשות בעלות מספר מוקד נמוך ( שהן גם עדשות עבות יחסית ) הן בעלות איכות הדמיה מוגבלת וגורמות לסטיות ( אברציות ) של הדמות מן המקור . סטיות אלה פוגעות בכושר ההפרדה של המצלמה . כדי להפחיתן נדרש תכנון מורכב יחסית , ולמעשה יש ליצור את העדשה מצירוף של כמה עדשות - דבר המייקר אותה . לכן , לא מקובל להשתמש בעדשות בעלות מספר מוקד הנמוך מ . 1 . 2-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר