עמוד:

שואלים שאלות ( בעל-פה או בכתב ) שתפקידן שחזור המידע הגלוי בטקסט . הערה דידקטית : אפשר שילדים ישאלו שאלות שיש להן תשובה בטקסט , וילדים אחרים יענו עליהן ; אפשר שילדים ישאלו שאלות והמורה תענה עליהן ( שינוי מרענן של שיח הכיתה . ( . אפשר להציע לילדים את מילות השאלה : מי , איפה , למה , איך - שמתאימות לפתוח את השאלות הנוגעות למידע הגלוי בטקסט . מבקשים מהילדים ( בזוגות ) למצוא בטקסט מילים הנושאות משמעות חיובית . מציגים את רשימות המילים שנאספו , דנים במילים מעוררות התלבטות , ומאחדים את הרשימות לרשימה אחת משותפת . אומרים משפטים המתקשרים לתוכן הטקסט באמצעות מילים מתוך הרשימה , למשל : נפלא - מהחורשה רואים נוף נפלא ; או : בחורשה פורחים באביב פרחים נפלאים ; או : החורשה היא מקום נפלא . מפנים את הילדים לפסקה האמצעית בטקסט : " ראש העיר הודיע ששטח החורשה יוקדש כולו לטבע עירוני : יישתלו צמחים שמתאימים לאזור , ייסלל שביל צנוע בין הפרחים , תוקם גדר נמוכה כדי שבעלי החיים יוכלו להיכנס לחורשה וייבנו בתי קינון לציפורים " . מציגים לפני הילדים סיטואציה שבה תלמידי בית הספר נפגשים עם ראש העיר ומבטיחים לעזור . הילדים יציגו את הסצנה של הפגישה וישתמשו בפסקה זו כדי להציג את העזרה שהם יכולים להגיש ( אנחנו נשתול צמחים ... נסלול שביל ... או : אנחנו יכולים לעזור לשתול ... לעזור לסלול ... להקים . ( ... הערה מתודית : בהמשך להצגה אפשר להציע לילדים לכתוב את השיחה בין ראש העיר לילדים ולהשתמש בפסקה זו כדי לתאר במה הילדים יכולים לעזור לעירייה . המרה של זמן דקדוקי אחד לזמן דקדוקי אחר או לצורת המקור , כלומר לשם הפועל ( למשל - במקום " ייסלל" - " לסלול , ( " היא אסטרטגיה המאפשרת לקלוט את משמעות המילה מן המשלב הגבוה ( צורת הסביל ) באמצעות המשלב המוכר , היומיומי .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר