עמוד:

הכנה לקריאת הטקסט " אחד התנאים החשובים ביותר להבניית משמעות של טקסט הוא ידע קודם ושימוש בו , אנדרסן ( Anderson , 1984 ) גילה , שידע קודם בנושא שבו עוסק הטקסט מנבא את הבנת הטקסט יותר משעושה זאת רמת האינטליגנציה" ( קריאה - תיאוריה ומעשה , כרך ד , ' האונ' הפתוחה . ( 2002 הידע הקודם הוא ידע של תכנים , של מטרת הקריאה , של הסוגה ושל אוצר המילים . חשוב שהמורה ישאל את עצמו מהו הידע הקודם הנדרש להבנת הטקסט שתלמידיו עומדים לעסוק בו ( שם , עמ' . ( 34 שיחה מקדימה על הנושא "יערות הגשם" שואלים את הילדים מהם "יערות גשם" ומה הם יודעים עליהם , ורושמים את תשובותיהם ( על לוח דיגיטלי , על לוח רגיל , על כרזה וכדומה . ( מציגים לילדים ( במליאה או בקבוצות ) תמונות של יערות גשם , ומבקשים שיתארו מה הם רואים . רושמים את התיאורים . מזהים ברשימה עובדות על יערות הגשם ומדגישים אותן . הערה דידקטית : בתגובות לתיאור הילדים כדאי לשבץ את מילות המפתח של הטקסט ( פירוט להלן . ( קישור אפשרי לתמונה של יערות גשם : http : // msc . walla . co . il / archive / 460124-5 . jpg שיחה מקדימה על הסוגה ועל מקור המידע אם הילדים כבר נפגשו עם כתבה בשיעורי חינוך לשוני אפשר להקדים ולומר : קראנו פעם כתבה על ; ... או לשאול : מישהו קרא פעם כתבה בעיתון ? על מה היא הייתה ;? או לספר " סיפור" של מקרה פרטי , למשל : רונית ( ילדה כלשהי בכיתה ) אוהבת לקרוא כתבות ספורט . רונית , מה את יכולה לספר לנו על כתבה שקראת ? אם הילדים לא פגשו כתבה קודם לכן , אומרים להם שעומדים לקרוא כתבה בנושא יערות הגשם מתוך כתב העת 'עיניים . ' שואלים אותם מה הם יודעים על כתבה , ומה הם מצפים לקרוא בכתבה כזאת .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר