|
עמוד:
הכנה לקריאת הטקסט סדר ההוראה המוצע ביחידה זו הוא מן הכבד אל הקל , כלומר מטקסט מורכב , המזמן תיווך מורחב , לטקסט פשוט יחסית , המזמן תיווך מצומצם . הוראת הטקסט עצי החיים מאפשרת בניית סכימות של ידע ֶ שעליהן יוכל התלמיד להניח את הידע ֶ המוצג בטקסט מצילים את החורשה , ידע הנוגע לנושא ( אוצר מילים ורעיונות ) וידע מטה-לשוני ( אודות הסוגה . ( במרכזו של הטקסט הזה - חורשה קטנה בפאתי כפר סבא , שתלמידי בית ספר נחלצו לשיקומה . הזיקה בין טקסט זה לבין הטקסט עצי החיים ברורה על אף ההבדל המהותי בין סדרי הגודל המתוארים בהם : בשני הטקסטים מדובר במודעּות לאחריות סביבתית . בעצי החיים הנושא הוא פגיעה קשה וחסרת אחריות ביערות הגשם בעבור בצע כסף ( בטקסט מוזכרים יערות הגשם בניו זילנד , אך התמונה דומה גם בדרום מזרח אסיה , במערב אפריקה ובדרום אמריקה , ( ובמצילים את החורשה הנושא הוא הצלתה של חורשה קטנה למדי , שעל אף מידותיה הלא מרשימות יש בה יופי וחשיבות לסביבה . כלומר - כריתה והכחדה מול שיקום וטיפוח . שני הטקסטים מבליטים את אחריותם של בני האדם , שבידם הכוח לפעול . בסדר הוראה אחר , שבו מתחילים את הנושא בטקסט מצילים את החורשה , יש לשקול אילו פעולות כדאי להוסיף במהלך הוראתו . שיחה מקדימה על המושג "איכות הסביבה" שמופיע בטקסט מבקשים מהילדים לתאר בכמה משפטים את הסביבה שבה הם גרים : איך נראית החצר ? מה יש בה ? איך נראית המדרכה ברחוב ? האם יש בסביבתם גרוטאות שנשכחו ? האם יש שדה בור או מגרש ריק סמוך לביתם ? איך הם נראים בחורף , בקיץ ? מי מטפל בהם ? כדאי לרשום את הדברים הנאמרים כדי לחזור אליהם בהמשך . מבררים אם הילדים מבינים את הצירוף "איכות הסביבה . " הבירור יכול להיעשות באמצעות השאלה , מה מכל מה שהוזכר בתיאור הסביבה מציג סביבה איכותית , אפשרות נוספת היא להשתמש במילון על מנת לברר את משמעות המילים המרכיבות את הצירוף ( בעיקר "איכות ( " ואת משמעות הצירוף . 8 הערה דידקטית : כדאי לכוון את רוב השיחה לפן אחד של המושג "איכות הסביבה" הרלוונטי לטקסט ( ולא מעבר ֵ לו ) - המשמעות של "סביבה" כסביבת חיים , ואיכות החיים של בני האדם בסביבת מגוריהם . 8 במילון רב מילים הצעיר יש הרחבה של המילה "איכות" והבהרה של המושג "איכות הסביבה : " האיכות של כל מה שנמצא בסביבה שאנו חיים בה ומשפיע על מהלך החיים ועל התפתחותם .
|
|