|
עמוד:454
9 . 1 כמ " מ ומיאון במעגל מגנטי בסעיף 3 . 1 שבחלק א ' של ספר זה , כתבנו כי קווי השדה המגנטי אינם קווים ממשיים . מכל-מקום , קווים אלה הם קווים סגורים , כפי שניתן להיווכח בפרק 4 שבחלק א . ' השטף המגנטי , הנוצר בהתקן מסוים , עובר אפוא במסלול סגור . למסלול הסגור , שבו עובר השטף המגנטי , קוראים מעגל מגנטי . ( magnetic circuit ) בסעיף 5 . 2 שבחלק א ' של ספר זה ראינו , כי לחומר פרומגנטי יש חלחלות יחסית גדולה . לחומר כזה יש נטייה לרכז את השטף המגנטי בתוכו , כך שרק חלק קטן מהשטף המגנטי " דולף " מחוץ לחומר . אם יש צורך לכוון את השטף המגנטי במסלול מסוים , ניתן לבנות מהחומר הפרומגנטי גוף שצורתו כצורת המסלול הדרוש . מאחר שהשטף המגנטי כלוא ברובו הגדול בחומר עצמו , הרי שהמסלול הסגור של השטף המגנטי , כלומר , המעגל המגנטי , צורתו תהיה בקירוב טוב כצורת החומר הפרומגנטי . החומר , שדרכו עובר השטף המגנטי , נקרא לעתים ליבה ( core ) או גרעין . אם הליבה עשויה מחומר פרומגנטי , נוכל להניח כי הליבה , שבה כלוא עיקר השטף המגנטי , היא המעגל המגנטי , שבו אנו עוסקים . באיור 9-1 עשויה ליבת השנאי מסגסוגת ברזל מלבנית חלולה , והמעגל המגנטי הוא בקירוב טוב בעל צורה כזאת . בפרק 5 שבחלק א ' של ספר זה , ראינו כי השדה המגנטי , הנוצר בטורואיד בעל כריכות צפופות , מוגבל – למעשה – לנפח הטורואיד . נזכיר כי התקן , העשוי מטבעת שסביבה מלפפים את כריכות הטורואיד , קרוי לעתים טבעת ר ? לנד ( איור . ( 9-2 המעגל המגנטי יהיה , במקרה זה , בצורת טבעת . קיום שטף מגנטי בתווך חומרי הוא תנאי לא רק לפעולה יעילה של שנאי , אלא גם לפעולת התקנים חשמליים רבים , כגון : מנועים חשמליים , מחוללים , אלקטרומגנטים , ממסרים מגנטיים ועוד . נדון אפוא במה תלויים הגודל והצפיפות של השטפים המגנטיים בחומרים שונים , ונלמד לחשב את השטפים בהתקנים אחדים .
|
|