|
עמוד:242
דוגמה 5-6 במקודד האופטי שבאיור , 5 . 49 רוחב החריצים הוא . 0 . 25 mm החריצים נמצאים במרחקים של 2 mm עד 4 mm מציר הסיבוב . חשבו את תדר הסיבוב המרבי של הגלגל שבו עדיין אפשר לבצע התמרה , אם זמן התגובה של הגלאים הוא . 1 ? s פתרון המהירות הקווית עולה ככל שמתרחקים מציר הסיבוב . הקשר בין המהירות הקווית של נקודה הנמצאת במרחק r מהציר , לבין התדר הזוויתי שלה ? ( ביחידות של רדיאנים / שנייה ) נתון על-ידי v = ?? r ( ראו משוואה . (( 3-51 ) עבור החריצים שמרחקם r מהציר הוא הגדול ביותר , ( r = 4 mm ) מהירות הסיבוב תלויה בתדר הסיבוב , f ונתונה על-ידי : v = ?? r = 2 ? f ? r = 2 ? f ? 0 . 004 = 0 . 0251 f מהירות הסיבוב המרבית המותרת נתונה בקירוב על-ידי רוחבו של חריץ מחולק בזמן התגובה של גלאי : ? 1 s v 0 . 25 mm == 250 m / s התדר המרבי הוא אפוא : 0 . 0251 0 . 251 f v == 250 = 9960 Hz = 9 . 96 kHz תדר סיבוב זה גבוה מתדר הסיבוב המרבי של מכלולים מכניים ברובוטים , ולכן המקודד האופטי שבדוגמה זו מתאים למדידת כל מהירות סיבוב מעשית .
|
|