|
עמוד:75
לעומת החרד"לים , " הדתיים המודרניים" ( המכונים גם " דתיים-ליברלים ( " מפנימים את הערכים ואת דפוסי ההתנהגות המודרניים הכלליים ומפגינים מעורבות גבוהה בתרבות הישראלית . בהתאם לאסטרטגיה המרחיבה את העולם החילוני ככל האפשר , לעתים גם על חשבון העולם הדתי , הם קוראים ספרות עכשווית , צופים בטלוויזיה , מבקרים בתיאטרון ובקולנוע , ואף יש ביניהם המבלים בפאבים . הצעירים יוצאים כעמיתיהם החילונים לטיולי תרמילאים ברחבי העולם , למרות הקשיים שיש בשמירת אורח חיים דתי בטיולים מסוג זה . יש בהם המאמצים סממנים אופנתיים , כמו שיער ארוך לבנים , או מכנסיים לבנות , בלי שהם רואים בכך סתירה לזהותם הדתית . קבוצה זו מקבלת את המודרנה כתופעה חיובית ורואה בה מקור לעיצוב נורמות וערכים , לצד המקורות הדתיים ולעתים בניגוד להם . במקביל לתופעות שהן על גבול החילון , יש בחברה הדתית-לאומית חיפוש אחר דרכים חדשות להעמקת התודעה הדתית . מגמה זו מכונה בשם "חבקו"ק" - שם קוד משותף לארבעה זרמי מחשבה דתיים : חסידות חב"ד , חסידות ברסלב , תורת הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו הרב צבי יהודה , ותורת הרב שלמה קרליבך . המאפיין את המשתייכים למגמה הזאת הוא החיפוש אחר חוויה רוחנית בתוך העולם הדתי , באמצעות מנייני תפילה ששמים דגש רב על ניגונים , או באמצעות לימוד של תורת החסידות . * התמודדות אחרת עם המודרנה מייצגים חברי הקיבוץ הדתי . בהיותם חדורי הכרה , כי מעשה ההתיישבות הקיבוצי הוא בעל משמעות דתית , הרי שבמקרים שבהם נוצרה סתירה בין חיי הקיבוץ לבין דרישות ההלכה , הם נקטו לא אחת עמדות דתיות עצמאיות , שנשענו על פסיקת רבני הקיבוץ הדתי ולא על פסיקת הרבנות הראשית . כך , למשל , הם התנגדו לעמדת הרבנות הראשית שהתירה חליבת פרות בשבת באמצעות גוי , ומצאו פתרונות הלכתיים שאפשרו חליבה בשבת על-ידי יהודים . דוגמה נוספת לנקיטת עמדה מנוגדת לזו של הרבנות הראשית , הייתה תמיכתו של הקיבוץ הדתי בגיוס לצבא גם של בנות וגם של בחורי ישיבות . חברי הקיבוץ הדתי פתרו את הדילמה הדתית הכרוכה בקריאת תיגר על סמכות הרבנים בכמה דרכים : האחת , על-ידי צמצום סמכותה של הרבנות לענייני הלכה מובהקים ; השנייה , על-ידי הסתמכות על דעת פוסק יחיד שתאמה יותר את השקפת עולמם , גם אם דעת רוב הפוסקים הייתה אחרת ; והשלישית , על-ידי הגדרת הקהילה הקיבוצית כבעלת סמכות דתית וכמי שבכוחה לקבוע דפוסי התנהגות משל עצמה . מאז שנות ה90- של המאה ה , 20- הקיבוץ הדתי הוא חלק מתופעה רחבה יותר , המכונה בשם ה"ציונות הדתית החדשה . " מדובר בקבוצה של אנשי אקדמיה דתיים מתחום מדעי הרוח והחברה , וכן בחלק מהרבנים המשתייכים לקיבוץ הדתי . במאמרים ובספרים פרי עטם , הם מותחים ביקורת על העמדות הדתיות והפוליטיות של חוגי " מרכז הרב" ושל חוגים חרד"ליים , ומציגים עמדות חלופיות בסוגיות כמו סמכות רבנית ומקומם של שיקולים חוץ-הלכתיים . * יאיר שלג , " שם קוד : חבקו"ק , " הארץ , 9 . 1 . 00 עמ' ב 1
|
|