|
עמוד:12
3 רמב"ם - רבנו משה בן מימון - קובע כי המילים "קדושים תהיו" הן מצווה כוללת , המחייבת אותנו לשמור על כל מצוות ד ’ - מצוות עשה ומצוות לא תעשה - ולהיזהר בכל דבר שהתורה אסרה . ועל-ידי קיום מצוותיו של הקדוש ברוך הוא - נתקרב אליו ונהיה קדושים . וכך פוסק רמב"ם בספרו משנה תורה : " קדשים תהיו" ( פרק יט פס' ב , ( "והתקדשתם והייתם קדשים" ( פרק כ פס' ז ) - הם ציוויים לקיים כל התורה = ) לקיים את כל מצוות התורה . ( כאילו יאמר : היה קדוש בעשותך כל מה שציוויתיך - ונזהר מכל מה שהזהרתיך ממנו . משנה תורה , ספר המצוות , שורש ד סמן את המשפט הנכון - לפי רמב"ם : • הציווי "קדושים תהיו" מתכוון רק לקיום מצוות עשה שבתורה . הציווי "קדושים תהיו" מתכוון לכל המצוות שבתורה - עשה ולא תעשה . הציווי "קדושים תהיו" מתכוון רק למצוות לא תעשה - לאיסורים שהתורה מזהירה עליהם . רמב"ם כתב ספרים רבים וחשובים בתחומים שונים הגדול והחשוב ביצירותיו של רמב"ם הוא "משנה תורה , " הנקרא גם "הי"ד החזקה" משום שיש בו 14 ( י"ד ) ספרים משנה תורה הוא ספר הלכה סיכום של כל חוקי התורה והמצוות משנה תורה הוא הספר היחיד שרמב"ם כתב בעברית , את כל ספריו האחרים הוא כתב בערבית " התורה לא גילתה לנו גילוי מפורש את המשמעות הברורה של המושג קדושה . אף על פי כן התפתח מושג זה ביותר , והיום אנו עושים קידוש , אומרים קדיש וקדושה , מקדשים אישה , ומתנהגים כאילו אנו מבינים את משמעות השורש ק-ד-ש המצוי בכל אותן פעולות . אנו שוכחים שהמושג קדוש הוא מושג אלוקי ( טרנסצנדנטי , ( ועל כן כמו המושג 'אלוהים' הוא רחוק מתפיסתם ומהבנתם של בני האדם ... התכונות העיקריות של המקודש ... הן : הרוממות , המסתורין , הנורא , הלהט , הצדיקות והבחירה על-ידי ה . ' מן התכונות הללו משתמע , שיש בקדושה יסוד של 'להיות נבדל' מכל שאר תופעות העולם המצויות בתחום החולין .... הקב"ה , הנזיר , השבת , המועדים והיובל ובדומה להם השמים , ירושלים והמקדש וכמובן גם התורה , כולם מורמים ואף נבדלים מן המציאות החילונית היומיומית " ... ( דב לנדאו , הערות קצרות למשמעות המושג "קדוש" ( או "קדושה , ( " דף שבועי מס' , 342 פרשת בחוקותי , אוניברסיטת בר אילן , תש"ס , עמ' . ( 2-1 מורה דף פתיחה לספר אהבה - ספר שני מתוך משנה תורה של רמב"ם . כתב יד מצויר מספרד מן המאה ה . 14- ( בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי , ירושלים
|
|