עמוד:12

הערכת עבודת חקר הערכתה של עבודת חקר מבוססת לא רק על איכות הגרסה הסופית של העבודה , אלא גם על מסמכים המעידים על איכות התהליך שעבר התלמיד : טיוטות , דפי הנחיה ובקרה , יומן עבודה ( ע"ע ) ועוד . דוגמאות לנודר העונה לתוצר שימוש הולם בציטוט ; הבחנה ברורה בין המקורות לבין דעותיו של הכותב ; עיצוב וארגון הידע לאור הנושא הנדון ; דיוק בעובדות ; רב צדדיות בהיבטי העיון ; בחירה הולמת של שיטת המחקר ותיאורה ועוד . דוגמאות למדד העדנה לתהליך כמות וטיב השינויים שנעשו במעברים בין הגרסאות ( על פי הטיוטות המצורפות ;( רמת פעולות הקריאה ( על פי הטקסטים שצורפו ;( רמת התפקוד בקבלת / מתן משוב ; רמת המודעות לתהליכי למידה על פי יומן העבודה ( ע"ע ) או הדיווח המסכם . חקו פעולת עיון וחשיבה המשלבת שיח פנימי אישי ( של החוקר ) ושיח עם אחרים ( חוקרים בעבר ובעתיד , ( ויוצרת "שיחה" מתמשכת על פני זמן ומקום . ב"שיחה" זו משולבות תובנות אישיות עם עירנות וקשב למה שתרמו אחרים . החקר כולל תמיד את האחרים - בסקירת מחקרים אחרים כרקע לגישתו של החוקר , בהצגת המסקנות שהסיקו אחרים ובהעלאת שאלות המשך . באוניברסיטאות המונח המקובל הוא מחקר , והתוצר שלו אמור להיות מאמר מדעי מהימן , שיוכל לשמש את אלה שירצו להצטרף ל"שיחה" בעתיד . חשיבה מטא קוגניטיבית חשיבה על חשיבה . זהו סוג של חשיבה רפלקטיבית ( ע"ע , ( המאופיינת בחיפוש תובנות על דרכי החשיבה שלנו ושל זולתנו , וכן בניתוח מופשט ועקרוני של חשיבה . חשיבה ופלקטיבית מערכת שיקוף על חשיבתית , שמפעיל הלומד כשהוא מנסה לפתור בעיה או להשיג יעד מסוים . זוהי מערכת המבקרת את פעולות החשיבה והביצוע , מאבחנת ומעריכה , שופטת ומכוונת את ההתקדמות , קובעת אילו מהלכים יש לבצע , באילו דרכים ובאיזה תזמון . הכלים הרפלקטיביים העיקריים המופעלים בתכנית הזמנה לחקר ( ע"ע ) הם דפי הנחיה ובקרה , המנחים לחשיבה רפלקסיבית ממוקדת ויומן עבודה ( ע"ע . ( in 1 ן ^ א קוגניטיבי ידע שיש ללומד על עצמו , על התנסותו בתהליך הלימודי , על מאפייני המטלה העומדת לפניו ועל האסטרטגיות שיש להפעיל כדי לבצע אותה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר