עמוד:8

כישורי הלומד - יכולות שיש לטפח ולהעריך הערה : חלק מהכישורים מצריכים לימוד ואימון מקדימים . 1 תפיסת מהותו 7111 החקר ומיקוד שאלת החקר ? היכרות בסיסית , מוקדמת , עם תחום הדעת וכיווני החקר המקובלים בו . ? היכרות עם אסטרטגיות של למידת חקר . ? נכונות לשאול שאלות שאין עליהן תשובה ערוכה ומוכנה , ויכולת להנמקת השאלות ; במדעים : יכולת לשאילת שאלות חוזרות על מחקר נתון , בצורה ביקורתית . ? ידע מוקדם בשיטות מחקר ובתכנון מחקר . איתור מידו ! ושימוש במקורות מידו ! ? התמצאות בסיסית בספרייה ובמאגרי מידע . ? יכולת לעבוד עם מאגרי מידע ממוחשבים . ? יכולת לבצע ניפוי וסינון מידע על פי מידת הרלבנטיות שלו לנושא הנדון . ? יכולת בסיסית של שימוש בשפה זרה ( לילידי ישראל . אנגלית ? . ( מיומנויות קריאה והבנה ; יכולת לסכם טקסטים . מסרות הממוקדות בתלמיד . 1 קידום האחריות האישית של התלמיד ועידודו לקבל על עצמו את הבעלות על עבודתו , החל משלבי ההכנה הראשונים . במהלך התכנית נפתחים בפני התלמידים ערוצי למידה יזומים , המאפשרים להם לפתח מודעות למהלכיהם , לכוון אותם , לבקר אותם , להעריך אותם , לשלוט בהם . מדובר בדפי משוב ובקרה , ביומן עבודה ובהתכתבות מונחית עם המנחה , עם עמית או עם מומחה . . 2 הכנת התלמיד בכיתה יי לקראת הכנתה של עבודת גמר בכיתה י"ב . בטווח הרחוק יותר , הנחיית התלמיד בהכנת עבודה בשלב זה עשויה לקדם אותו גם לקראת עבודה אקדמית בכלל . שכלול המיומנויות הנדרשות להכנת עבודה עיונית או להכנת עבודה אמפירית מתקדמת יותר , נעשה באמצעות הכרתן של דרישות ההליך המחקרי בתחומי הדעת השונים וכן היכרות עם דרישות כלליות , כגון מהימנות , דיוק מדעי , משלב לשוני ופורמאט . נוסף על כך מוצעות לתלמיד סוגות שונות ( ז'אנרים שונים ) של עבודות , לצד הסוגות המקובלות ביותר בעבודת המחקר . בין השאר הוא מכיר את העבודה הסוקרת ואת העבודה המהווה הצעת מחקר . . 3 קידום מיומנותו של התלמיד לנהל ביעילות סביבת עבודה . התכנית מציעה מסגרת של תיק תהליך ( פורטפוליו , ( הכולל יומן עבודה . תיעוד התהליכים תורם להגברת המודעות והיעילות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר