עמוד:38

חיי התרבות ביישוב מתפתחים הגידול באוכלוסיית היישוב וההרכב המגוון של העולים שהגיעו מארצות ומתרבויות שונות תרמו להתפתחות חיי התרבות בארץ . כבר בשנות ה20- וה30- הייתה תל אביב המרכז התוסס של חיי התרבות בארץ ישראל , והתגוררו בה רבים מן האמנים . עם הציירים המ ּ ּכִרים נמנּו ראובן ר ּ ּב ִ ין וציונה תג'ר , ועם הּפסלים - בתיה ליׁשנסקי ַ . המשוררים , חיים נחמן ביאליק , אורי צבי גרינברג ואברהם שלונסקי , היו אף הם דמויות מ ּ ּכרֹות בתל אביב . בעיר הוקם קֹונסְרבטֹוְריֹון , וב1923- נוסדה הא ֹ וּפָרה הארצישראלית . בתל אביב פעל " ע ֶ דן" - אולם הְראינֹוע הראשון בארץ . לאחר זמן , כשהוקרן הסרט המדּב ֵ ר הראשון , הוחלף שמו . של הראינוע ל"קולנוע . " קולנוע " עדן ֶ " זכה להצלחה ולקהל רב , ובעקבותיו נפתחו בתל אביב אולמות קולנוע נוספים . חיי התרבות התבטאו גם בפעילות תאטרֹונים עבריים שהעלו הצגות לפני קהל צופים נלהב : תאטרון " האוהל" שנוסד ב1925- ותאטרון " הבימה" שהגיע לארץ ישראל ב . 1928- עיתונים הופיעו מדי יום , וספריות ציבוריות וספריות פרטיות שירתו קהל קוראים הולך וגדל . גם בתחום המוזיקה חלה התפתחות : הכנר ּברֹוניסלב הּוּבְרמן הקים את התזמורת הארצישראלית , שממנה צמחה התזמורת הפ ִ ילה ְ ְרֹונית הפועלת עד היום . על קונצרט הבכורה שנערך ב1936- ניצח אְרתּורֹו טֹוסקניני , למשבר הכלכלי החמור הייתה פשיטת הרגל של חברת " סולל בונה" ב , 1927- חברה שפעלה במסגרת ההסתדרות וסיפקה עבודה לרבים ( עמ' . ( 29 הסיבה למשבר נעּוצה ָ במשבר כלכלי ששרר בפולין באותה העת . לאחר שע ֵ ֶרך המטבע הפולני , הזלֹוטי , ירד , וממשלת פולין הטילה הגבלות על הוצאת כספים מן המדינה - פחתו מאוד השקעות ההון הפרטי בארץ . בשנת , 1927 בשיאו של המשבר , היו 40 % מן הפועלים בתל אביב מובטלים , ואליהם נוספו גם אנשים שחיו בארץ ישראל אך נשענו על כספים שהגיעו מפולין . כתוצאה ממשברים כלכליים אלה הגיעה הירידה מן הארץ לממדים גדולים יחסית . בשנת 1927 היה מספר היורדים מן הארץ כמעט כפול ממספר העולים אליה . " האוהל" - הוקם על ידי משה הלוי ב1925- כתאטרון פועלים . הלוי סירב לקבל לשורות התאטרון שחקנים מקצועיים , וכל השחקנים שגייס היו שחקנים חובבים , חברי קיבוצים או פועלים שבשעות היום עבדו והשתכרו לפרנסתם . שמו של התאטרון - "האוהל" - נועד לרמז על נדודי התאטרון ביישובי ארץ ישראל כ"אוהל מועד" שליווה את בני ישראל בנדודיהם במדבר . משה הלוי טען כי '" האוהל' הוא קבוצה ככל הקבוצות בארץ , אך מטרתו איננה הקמת משק שיתופי אלא 'ּכנסת לאמנות' של ציבור הפועלים בארץ . " אחת ההצגות המצליחות של תאטרון "האוהל" הייתה "החייל האמיץ שוויק , " מאת הסופר הצ'כי ירֹוסלב האׁשק . הצגה זו הפכה לאחד מנכסי התאטרון בארץ , ומאז היא מועלית בהפקות שונות . " הבימה" - תאטרון שנוסד במוסקבה ב . 1917- עוד במוסקבה ראה תאטרון "הבימה" את ייעודו בהעלאת הצגות בשפה העברית , אף שלא הייתה זו השפה המדוברת בין יהודי רוסיה , והקהל שצפה בהצגות בעברית היה מצומצם ביותר . מייסדי התאטרון העניקו לו את השם "הבימה" כדי לסמל ממד של קדושה ּבהקּב ַ ָ לה שבין בימת בית הכנסת לבימת התאטרון . בשנת 1926 יצא התאטרון מרוסיה למסע הופעות ברחבי אירופה . מאירופה המשיכה "הבימה" לארצות הברית , ובתום המסע , במרס , 1928 עלו רוב חברי התאטרון לארץ ישראל והתקבלו ביישוב בזרועות פתוחות . ההצגה המפורסמת ביותר בתולדות "הבימה" שהפכה לסמלו של התאטרון , הייתה "הדיבוק" מאת ש' אנסקי . מאז ועד היום נכללת ההצגה , על עיבודיה השונים , בתכנית התאטרון . ב"הבימה" הופיעו גדולי השחקנים של התאטרון העברי , ובהם חנה רֹוב ִ ינא , הנחשבת ל"גברת הראשונה של התאטרון העברי . " ּברֹוניסלב הּוּבְרמן - ( 1947-1882 ) מגדולי הכנרים היהודים , יליד פולין . הְרּבה להופיע ברחבי העולם . בארץ ישראל ביקר לראשונה ב . 1929- לאחר עליית הנאצים לשלטון תקף את המשטר הנאצי ואת האידאולוגיה שלו . לאחר הקמת התזמורת הארצישראלית ב1936- הופיע אתה כסולן בכמה קונצרטים . אְרתּורֹו טֹוסקניני - ( 1957-1867 ) מוזיקאי , מגדולי המנצחים במאה ה . 20- עזב את איטליה מולדתו במחאה על המשטר הפׁשיסטי והיגר לארצות הברית . נאלץ לנצח ללא תווים בגלל מחלת עיניים קשה . עלייה וירידה בשנות ה20- . 1 זה ַ ּ את שנות השיא ואת שנות הׁש ֵ פ ֶ ל בעלייה . . 2 כיצד עלייה בהיקף רחב וירידה בהיקף רחב יכולות להשפיע על התפתחות היישוב בתחומי הכלכלה והחברה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר