עמוד:3

בחוברת זו יש ארבעה פרקים: הנה פירוט של כל אחד מהם. מספרים עשרוניים עד כיתה ד' עסקו התלמידים במבנה העשרוני של המספרים השלמים. בפרק זה מרחיבים את העיסוק למבנה העשרוני של מספרים שאינם שלמים. אופן הכתיבה של מספר עשרוני מבטא את שיטת המבנה העשרוני. כאשר עוסקים במספרים שלמים בלבד, הספרה הימנית ביותר היא ספרת היחידות; כשמרחיבים את השיטה למספרים עשרוניים, הנקודה העשרונית מבדילה בין השלמים במספר העשרוני (משמאל לנקודה) ובין השבר במספר (מימין לנקודה). לימוד הנושא מתבסס על פעילויות בעזרת פסים עשרוניים. במארז האבזרים יש פסים שגודלם אחיד. מקצת הפסים מחולקים לעשיריות: 0.7 ומקצת הפסים מחולקים למאיות: 0.34 התלמידים לומדים לכתוב מספרים עשרוניים במילים ובספרות ולזהות את ערכי הספרות במספרים עשרוניים. כמו כן הם לומדים לעבור משבר פשוט למספר עשרוני. בפרק לומדים גם לחבר ולחסר מספרים עשרוניים, להשוות מספרים עשרוניים ולהציג אותם על ישר מספרים. ממוצע בפרק זה לומדים לחשב ממוצע של קבוצת מספרים. התלמידים לומדים את הנוסחה לחישוב הממוצע ולומדים גם להבין את משמעות הממוצע. התלמידים לומדים את משמעות הממוצע בעזרת בניית דיאגרמה שבה לכל מספר מציירים עמודה שגובהה מתאים לו. אחרי שהתלמידים בונים את הדיאגרמה, הם "מיישרים" אותה וכך מוצאים את הערך המתאים לממוצע. הנה דוגמה: ארבעה ילדים מנו את מספר הקלפים שלהם: לדניאל - 12 קלפים, לגבי - 7 קלפים, לחן - 15 קלפים ולמאיה - 6 קלפים. חשבו כמה קלפים יש לכל ילד בממוצע. המשך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר