עמוד:165

מיליונים מתחת לאדמה דב בן-מאיר ליישובי המטרופולין יש לא מעט אינטרסים מנוגדים: תחרות על שטחים בין אזורים כפריים לאזורים עירוניים; עימותים על מיקום מתקני הטיהור של מי הקולחים; תחרות על פרוייקטים כלכליים ועוד. תכנית המיתאר שהוכנה למחוז תל אביב נועדה לתת מענה לצרכים של היישובים השונים, ולמנוע מחלוקות ביניהם. התחבורה ברחבי המטרופולין מטרופולין תל אביב היא מרכז תחבורה לאומי ובין-לאומי. המטרופולין מקושרת היטב לכל חלקי המדינה באמצעות מערכת כבישים, מסילות ברזל, נמלי תעופה פנים-ארציים, נמל תעופה בין-לאומי ונמל ימי. ריבוי הכניסות והיציאות למטרופולין וממנה מאפשר להגיע אליה מכיוונים שונים. ובגלל אפשרויות התעסוקה הרבות, יותר ויותר אנשים מוכנים לנסוע למרחקים ארוכים ולהמתין בפקקים כדי לעבוד בה. התוצאה היא שפקקי התנועה מתארכים עוד יותר, ויוממים רבים יותר מגיעים ממרחקים גדולים יותר למטרופולין, ובעיקר לעיר תל אביב. הגורמים המרכזיים לבעיות התחבורה של המטרופולין הם: .1 נפח התנועה במטרופולין גבוה מן הממוצע הארצי, והוא ממשיך לעלות. )ד-11יא, יב( .2 מערכת התחבורה הציבורית של האזור מתקשה לענות על הצרכים. תדירות לא מספקת של אוטובוסים ורכבות, איחורים תכופים וצפיפות רבה באוטובוסים, גורמים לכך שאנשים רבים מעדיפים להשתמש ברכבם הפרטי. בשנים האחרונות נעשו שינויים שונים במטרה לשפר את התנועה ולעודד את השימוש בתחבורה הציבורית: נוספו נתיבים נפרדים לתנועת אוטובוסים ומוניות, ונוספו נסיעות בקווי רכבות פרוורים בין מרכז המטרופולין ליישובי השוליים. מספר הנוסעים ברכבות הפרוורים עולה במהירות, ונוסעים רבים משאירים את רכבם הפרטי ויוממים לתל אביב ברכבת שהנסיעה בה מהירה ונוחה. .3 מטרופולין תל אביב מהווה אזור מעבר בין חלקי הארץ - כמעט שאין אפשרות לנסוע מצפון הארץ לדרומה בלי לעבור בה. כתוצאה מכך גובר העומס בכבישי המטרופולין, וכדי לווסת את התנועה תוכנן ונבנה ”כביש 6" הנקרא גם ”כביש חוצה ישראל". )ראו עמ' 139( ומה בעתיד? נראה כי בעיית הגודש בכבישי המטרופולין תלך ותחריף. ביצוען של תכניות פיתוח עשוי להביא להקלה בגודש התחבורה ובתוצאותיו: שיפור תשתית הכבישים ומערך האוטובוסים והרכבות, ותיאום מרבי ביניהם; פיתוח נוסף של רכבת הפרוורים; והקמת הרכבת הקלה, הנמצאת בתכנון כבר שנים רבות. )ד,18 ד19; וראו גם עמ' 141-140( כיצד, לדעתכם, יכולה תחבורה יעילה להשפיע על חיי היום יום ועל הכלכלה בתל אביב? ד.19 הדמיה של פרוייקט תחבורה מתוכנן להסדרת התנועה בין הערים תל אביב ופתח תקווה. הפרוייקט יכלול רכבת קלה )אשר בקטעים מסוימים מהדרך תנוע במנהרה תת קרקעית(, וכן נתיבים לתחבורה ציבורית ונתיבים לתחבורה פרטית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר