עמוד:98

תיירות בעולם עד מלחמת העולם השנייה מרבית התיירים )פרט לצליינים( היו אנשים בעלי אמצעים, ומספר המקומות שהיה אפשר לתייר בהם בעולם היה מוגבל. במחצית השנייה של המאה העשרים התפתח הענף במהירות רבה, וכיום, בעידן הגלובליזציה, התיירות היא תנועת אוכלוסייה גדולה וענף כלכלי חשוב במדינות רבות בעולם. הנתונים מדברים בעד עצמם: בשנת 1950 תיירו בעולם כ25- מיליון תיירים, ובשנת 2004 הגיע מספרם לכ760- מיליון! )ב47( גורמים רבים מאיצים את הגידול בתיירות: • העלייה ברמת החיים - יותר ויותר אנשים יכולים להרשות לעצמם לטייל בעולם. • הגידול בשעות הפנאי - לאנשים יש יותר זמן לבילויים, לנופש ולתיור בעולם. • הגידול בתיירות העסקית - תהליכי הגלובליזציה, והקשרים הכלכליים שנוצרו, הגדילו מאוד את מספר אנשי העסקים הנוסעים למקומות שונים ברחבי העולם. • זרימת מידע - אמצעי התקשורת השונים מביאים עד הבית מידע על מקומות רחוקים וקסומים ועל פעילויות מרתקות, ואלה מושכים מאוד תיירים. • השיפור באמצעי התחבורה והירידה במחירי התעופה ושירותי התיירות - כתוצאה מירידת המחירים, יותר ויותר אנשים יכולים להרשות לעצמם לטייל בעולם. • הקלות במעבר בין המדינות - הסרת מגבלות כמו הצורך באשרות כניסה )ויזות(, והקלות בהעברת כספים ממדינה למדינה, הפכו את התיור לעניין פשוט וקל יותר. • הקמת מערכות הזמנות בין-לאומיות - מערכות אלה מאפשרות שיתוף פעולה בין גורמי תיירות שונים בעולם, כמו חברות תעופה, מלונות, חברות להשכרת רכב ועוד. כל אלה מקילים את ארגון החופשה. תהליכים גלובליים בענף התיירות התיירות היא אחת התופעות הבולטות ביותר של הגלובליזציה. בעקבות תהליכי הגלובליזציה חל גידול ניכר בתיירות העולמית, והיא הפכה לתופעה בעלת משמעות כלכלית, חברתית ותרבותית גדולה במדינות רבות, וגם בישראל. )ראו מסגרת( ענף התיירות נחשב לאחד מענפי היצוא הגדולים בעולם )אמנם התיירות אינה מייצאת מוצרים, אבל היא מכניסה למדינות מטבע זר, ובכך היא דומה לענפי היצוא האחרים(. מספרם של התיירים מושפע מגורמים רבים, כמו רמת המחירים במדינות היעד, המצב הכלכלי במדינות המוצא, אופנות משתנות, ומשברים או אירועים פוליטיים. ענף זה מהווה מקור פרנסה לכ200- מיליון בני אדם ברחבי העולם. התיירות תורמת למנהגי חיים דומים ולמאפיינים דומים במקומות שונים בעולם. כיצד? היא מזמנת אפשרויות למפגש בין תרבויות שונות. התיירים מגלים תרבויות שלא הכירו, והאוכלוסיות המקומיות - גם במקומות הכי נידחים - מכירות את תרבותם של התיירים. רשתות תיירות בין-לאומיות כגון ”הילטון", ”שרתון" ו"היאט", מקימות מלונות ושירותי אירוח אחרים בכל מיני מקומות ברחבי העולם, והן שומרות בהם על סגנון ושירות אחידים ברמה גבוהה. השפעתו של ענף התיירות על הכלכלה, החברה והתרבות, גדולה במיוחד במדינות שבהן מספר התיירים בשנה עולה על מספר תושבי המדינה. כך למשל בספרד, בשנת 2003 היה מספר התושבים כ40- מיליון, ומספר התיירים בשנה זאת היה כ48- מיליון. ב.47 מספר התיירים במדינות המתוירות ביותר בעולם, 2003

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר