עמוד:134

בימינו, לתכרעמ חתההרוב ולתכרעמ תרושקתה יש תפקיד חשוב בקיומן של הפעילויות הכלכליות והחברתיות המורכבות המתנהלות בכל רחבי העולם. שתי המערכות משלימות זו את זו: מערכת התחבורה מאפשרת מעבר של אנשים ומטענים, ומערכת התקשורת מאפשרת מעבר של מידע. מערכת התחבורה של ישראל התפתחה מאוד מאז קום המדינה, אך קצב הפיתוח שלה אינו מצליח לספק את הצרכים הגדלים במהירות של התושבים. מערכת התקשורת, לעומת זאת, מצליחה לספק את מרבית הצרכים, ובתחום זה ישראל נמנית עם המתקדמות במדינות העולם. בפרק זה נעסוק בשתי מערכות אלה. מערכת התחבורה מערכת התחבורה מורכבת משלושה מרכיבים: תשתיות נייחותכבישים, מסילות ברזל, שדות תעופה, נמלי ים ועוד. תשתיות ניידותכלי תחבורה - רכבות, מטוסים, מכוניות ועוד. מערכת חוקים ותקנות: תמרורים, חוקי תנועה ועוד. אלה מסדירים את פעולת המערכת כולה. אחד המאפיינים של חיי היום-יום הוא הצורך להגיע למקומות רבים )למשל לעבודה, ללימודים, לבילוי(, ולהעביר דברים ממקום למקום. כדי לבצע משימות אלה אנו זקוקים לרמת תודיינ גבוהה - כלומר, לאמצעים שיאפשרו לנו לנוע במהירות ממקום למקום, ולרמת תושיגנ גבוהה - כלומר, אפשרות להגיע אל המקומות השונים בדרך קצרה, נוחה וזולה. הנגישות של המקומות והניידות של בני האדם גדלות ככל שמערכת התחבורה העומדת לרשותנו מגוונת ומפותחת יותר. במערכות התחבורה המודרניות, התשתיות משולבות אלה באלה באמצעות םיפוסמ■ שבהם מתבצע עונישנמל תעופה ותחנת רכבת הם דוגמאות למסופים - אלה הם מקומות הומים שעוברים בהם אנשים ומטענים מאמצעי תחבורה אחד לאחר. למשל, אנשים מגיעים לנמל התעופה באוטובוס, סחורות מגיעות לשם במשאית, וגם האנשים וגם הסחורות עוברים למטוס וטסים ליעדם. מאפייני מערכת התחבורה בעבר פותחו תשתיות התחבורה בישראל בעיקר על ידי הממשלה - באמצעות חברות ציבוריות, הנתמכות על ידי המדינה או נמצאות בבעלותה. הממשלה הייתה אחראית לכך בעיקר מפני שתשתיות התחבורה צריכות לשרת את כל הציבור ולהגיע גם למקומות קטנים, מרוחקים ומבודדים. הממשלה היא גם זו שצריכה לצמצם את הנזקים שמערכות התחבורה גורמות לבטיחותם של בני האדם ולאיכות הסביבה. יתר על כן, עד לאחרונה חברות פרטיות לא היו מעוניינות להשקיע את ההון הרב הנחוץ לתשתיות התחבורה. החל משנות ה90- חל שינוי בתחום זה והממשלה החלה להעביר פרוייקטים גדולים של תשתיות תחבורה למגזר הפרטי. המשקיעים הפרטיים הלוקחים על עצמם פרוייקטים כאלה, משקיעים הון רב, ובתמורה הם מקבלים זיכיון להפעיל את הפרוייקטים ולצבור הכנסות במשך מספר שנים רב. כך הוקם כביש חוצה ישראל, פרק שלישי: מערכות התחבורה והתקשורת מערכת התחבורה: מערכת המשמשת להעברת נוסעים וסחורות. מערכת התקשורת: מערכת המשמשת להעברת מידע. תשתיות נייחות: תשתיות תחבורה קבועות במקומן, שעליהן או בתוכן נעים אמצעי התחבורה השונים - כבישים, מסילות ברזל, נמלים, מנהרות וכו'. תשתיות ניידות: אמצעי התחבורה שבהם עוברים ממקום למקום - מכוניות, מטוסים, רכבות, אוניות וכו'. ניידות: היכולת לעבור ממקום למקום בעזרת אמצעי התחבורה השונים. מערכת תחבורה זולה ויעילה מאפשרת רמת ניידות גבוהה לאזרחי המדינה. נגישות: מידת הקלות והנוחות שבה אנשים יכולים להגיע למקום מסוים. רמת הנגישות עולה ככל שהתשתיות נוחות ומהירות יותר. מסוף: מקום מעבר מאמצעי תחבורה אחד לאחר. למשל, תחנת אוטובוסים ונמל תעופה. שינוע: מעבר של אנשים או של מטענים מאמצעי תחבורה אחד לאחר, פעולה המתקיימת במסופי תחבורה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר