עמוד:34

רמת ההשכלה לא עלתה באותה המידה באזורים שונים במדינה ובקבוצות אוכלוסייה שונות: • בקרב האוכלוסייה היהודית אפשר להצביע על עלייה גדולה ברמת ההשכלה של יוצאי אסיה ואפריקה, והדבר מתבטא בעלייה תלולה במספר שנות הלימוד ובמספר מסיימי התואר הראשון בקבוצת אוכלוסייה זאת. עם זאת, עדיין קיים פער ברמת ההשכלה בין יוצאי אסיה ואפריקה לבין יוצאי אירופה ואמריקה, ויש לכך כמה סיבות: כשהגיעו לארץ בשנים שלאחר הקמת המדינה, רמת ההשכלה של יוצאי אסיה ואפריקה הייתה נמוכה מזו של יוצאי אירופה ואמריקה; רובם היו חסרי אמצעים בבואם, ובארץ הם נקלעו למצוקה כלכלית שלא אפשרה להם לקדם גם את ההשכלה של ילדיהם; היה להם קשה להסתגל למדינה החדשה, שהייתה שונה מאוד ממקומות מוצאם; והעובדה שרבים מהם מצאו עצמם בערים החדשות ובערים המחודשות וסבלו ממצוקה כלכלית, הקשתה עליהם עוד יותר. עם השנים הולך ומצטמצם הפער ברמת ההשכלה של שתי הקבוצות. )א26( • שינויים מרשימים במיוחד התחוללו בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, לדוגמה: מספר התלמידים הערבים גדל מאז קום המדינה פי 4 מהגידול הממוצע של האוכלוסייה הערבית כולה; חלקן של הבנות הערביות במערכת החינוך גדל במידה ניכרת - בשנת ,2003 למשל, הן היוו 46% מכלל הסטודנטים הערבים)!(; גם בתחום ההשכלה הגבוהה אפשר להצביע על עלייה ניכרת - מספר הסטודנטים הערבים הלומדים כיום באוניברסיטאות בישראל גדול פי 25)!( ממספר הסטודנטים הערבים בשנת .1970 ואף על פי כן, עדיין קיים פער גדול בין מערכת החינוך היהודית לבין זו הערבית: רמת התנאים הפיזיים של בתי הספר, ורמת ההישגים של התלמידים, נמוכים יותר במגזר הערבי. • רמת ההשכלה של הנשים עלתה יותר מזו של הגברים )כפי שקורה במדינות מפותחות רבות(. כך, למשל: בעבר היוו הגברים רוב במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ואילו כיום המצב הפוך והנשים מהוות רוב. )א27( • ביישובים הוותיקים, שמתגוררים בהם קשישים רבים, רמת ההשכלה נמוכה מזו שביישובים החדשים, שרוב תושביהם צעירים. מדוע? כי בעבר ההשכלה לא עמדה בראש סולם העדיפויות, והאמצעים הכלכליים שהופנו לרכישת השכלה היו מעטים יותר. בהקשר זה חשוב לציין כי אין כמעט הבדל ברמת ההשכלה בין יישובים כפריים ליישובים עירוניים. א.26 סטודנטים יהודים לתואר שני באוניברסיטאות בישראל לפי מוצא, 2003-1984 )באחוזים( א.27 מספר הנשים ומספר הגברים באוניברסיטאות בישראל בשנים נבחרות 541- /,,. 41540- מדוע לדעתכם העלייה ברמת ההשכלה של הנ שים גדולה מהעלייה ברמת ההשכלה של הגברים? /,.,,. 52551- 551- א.28 בין המוסדות להשכלה גבוהה בישראל פועלות ישיבות שתלמידיהן מתרכזים בלימודי יהדות ובהכשרת רבנים. בתמונה: מבט אל אולם הלימוד המרכזי בישיבת הר עציון שבאלון שבות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר