עמוד:9

.10 א. ביטויים מודאליים, וכן משפט קצר הבנוי משני משפטים קצרים. ב. הביטויים המודאליים ממריצים את הקוראים לפעול. משפטים קצרים יוצרים נחרצות ודינאמיות. ג. מאוחה. ד. חובה להעיז... - איבר ,1 הכרח לנסות... - איבר .2 ה. חובה - נשוא, להעיז - נושא, הכרח - נשוא, לנסות - נושא. .11 א. המשותף: כולם בזמן עבר, בגוף מדברים, וכולם מסתיימים בצליל □פנו. בחלקם יש 2 פ’ בשורש. ב. זהו אמצעי רטורי, משחק מילים למשוך את הקורא. נוסף לכך, יש כאן רימוז לתפילה ביום כיפור - "פשענו, עווינו". ג. אכפנו - א-כ-פ, קל; כופפנו - כ-פ-פ, פיעל; חיפפנו - ח-פ-פ, פיעל; גיפפנו - ג-פ-פ, פיעל נפנפנו - נ-פ-נ-פ, פיעל; הוספנו - י-ס-פ, הפעיל .12 א. כולן נוצרו משורש ותבנית )משקל( ב. תשתית - ש-ח-ת, תקטיל; אכיפה - א-כ-פ, קטילה; תאורה - א-ו-ר, תקולה; סנוור - ס-נ-ו-ר, קטול .13 א. אוכפת. ב. עוקפת - עוברת מסביב. אוכפת - מאלצת לקבל. שיעור :4 כתיבת טיעון פעילות :1 קריאת טיעון )עמ' 50( א. הנושא הוא שיעורי הבית. הטענה: לשיעורי הבית יש תפקיד חשוב. ב. המתנגדים: אין להעמיס על התלמיד עבודה אחרי יום לימודים מאמץ. הדבר נוגד את הצורך בחופש בתקופת הנעורים. ג. המצדדים: שיעורי בית מזרזים את תפיסת החומר הנלמד וכן מפתחים את אישיותו ושכלו של התלמיד. ד. השקפה זו - השקפת המתנגדים. לטענתם - לטענת המצדדים. כל אלה - ההתמדה, החריצות, המאמץ... ה. ענקי התרבות, גאוני האנושות נתנו לעולם את חלקם לא באמצעות השכל בלבד, אלא באמצעות חריצות והתמדה. פעילות :2 מיפוי טיעון בתרשים )עמ' 51( א. חסרה המסקנה/המלצה. ב. טענה: שיעורי הבית ללא דיון רציני. ביסוס: )דיון בעד ונגד( דעת המתנגדים דעת המצדדים. מסקנה: ערך שיעורי הבית חשוב בכלל, וגם לעיצוב אישיות התלמיד. פעילות :5 קריאת מאמר עמדה )האלימות בחברה הישראלית( )עמ' 52( א. הנושא הנדון הוא התגברות האלימות בישראל. טענת הכותבת היא שניתן להביא לירידה ברמת האלימות על-ידי חינוך מגיל צעיר.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר